Léonie Sonning Talentprismodtager 2022
For nogle år tilbage var pianisten Tony Nguyen til en kammermusik festival i Sverige. Oplevelsen fik ham til at lege med ideen om, at skabe noget lignende i Aarhus. Han syntes at byen, der både har Musikkonservatoriet, en musikskole og Musikhuset, havde de ideelle rammer og var et oplagt sted for en festival.
Ideen voksede og blev til en ambition om at skabe en festival, hvor internationale navne skulle spille på kryds og tværs med unge lokale talenter fra musikskoleniveau og opefter, og dermed repræsentere hele musikfødekæden.
“Jeg kunne på ret kort tid allerede visualisere stemningerne, musikerne, musikken og så var det egentlig bare at kaste sig ud i det.”
Sammen med sin kæreste og nogle venner tog de kontakt til deres netværk i det Århusianske musikmiljø, søgte fondsmidler og fik gennem en learning-by-doing proces stablet en festival på benene, der nu siden 2019 har været afholdt hvert år i september.
“Det er super spændende – og også nogle gange lidt hårdt – at navigere rundt i så mange ting. Men det er givende og lærerigt, og jeg føler at jeg er med til at gøre en forskel for det klassiske musikliv.”
Noget større
Heldigvis har Tony da også tid til at spille lidt klaver ind imellem, og han planlægger en indspilning og udgivelse af sit debutalbum. En del af pengene fra Sonnings Talentpris skal gå til dette.
Tony kommer fra en katolsk familie og har altid haft troen tæt på sig i sit liv. De mange søndage i Vor Frue Kirke i Aarhus med salmesang og messeled har sat sit præg, og han har også virket som organist i samme kirke.
“Min religion har helt fra starten af været med til at forme mig som menneske, men også som musiker. Jeg føler at de to ting – musik og religion – er så tæt forbundet for mig. Det har gået hånd i hånd. Musikken kan noget større end vi forstår”.
Debutalbummet skal derfor også indeholde værker med et spirituelt og religiøst præg af blandt andre Rued Langgaard og Franz Liszt.
Musik og sorg
Da Tony var 18 år gammel, mistede han sin bare et år ældre søster. Det er en stor sorg han stadig bærer på og han vil have med sig resten af sit liv.
Oprindeligt var det Tonys søster der startede hans interesse for at spille klaver. Hun var begyndt at spille og Tony kunne ikke lade være med at blande sig, når hun skulle øve, så snart blev også han sendt på musikskole.
I tiden efter hendes bortgang tænkte Tony, at han kunne bruge musikken til at bearbejde sin sorg. Men han oplevede at det følelsesmæssigt var for overvældende, og det blev ikke til
det tilflugtssted han havde ønsket.
Men med årene har han oplevet, at han mere eller mindre bevidst tænker på hende, når han spiller. Tony beskriver det som en svær balancegang, da det både kan være en styrke, men også indimellem tage noget af hans fokus. Men han oplever, at han efterhånden er blevet bedre til at bruge musikken som et redskab, til at beskrive sin sorg.
“Det betyder meget for mig, at jeg har musikken til at kunne udtrykke mig. Fordi det er svært at snakke om. Det er svært at forklare og beskrive, og det kan på nogen måder komme lidt for tæt på. Så er det rart at musikken kan gøre det samme for mig, bare uden ord.”
Kort om Tony Nguyen
Født i Esbjerg i 1992. Opvokset i Aarhus.
Studeret på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København med udvekslingsophold i Litauen og Sverige.
Solistklassen på Det Jyske Musikkonservatorium.
Initiativtager og festivalleder af Aarhus Kammermusikfestival siden 2019.
Aktivt bestyrelsesmedlem i European Piano Teachers Association (EPTA) og i Århus Musikforening.
Finalist ved Rued Langgaard konkurrencen 2021 og Det Jyske Musikkonservatoriums solistkonkurrence 2021.
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris, skal bruges til indspilning og udgivelse af debutalbum, samt studierejser og masterclasses i Ungarn og Tyskland. Derudover til videoproduktioner og hjemmeside til kunstnerisk profilering.