Léonie Sonning Talentprismodtager 2021
Da Sophie i 2020 debuterede som mezzosopran på Det Kongelige Teaters operascene på Holmen, var det ikke en klassiker af Mozart eller Puccini der var på programmet. Det var derimod en nyere operafortolkning af Janne Tellers ungdomsroman Intet, hvor Sophie havde en af de bærende hovedroller, i den grumme historie om gruppepres blandt syvende klasses elever.
”Jeg mener at man har pligt til at være alsidig, hvis man har stemmen til det” erklærer Sophie principfast, om sin brede tilgang til valg af repertoire og tilføjer at ”man skal ikke kun holde liv i det gamle, men også forstå at puste liv i den nye musik” og melder sig derved under fanen, blandt dem der gerne vil være med til at bane vejen for fremtidens klassikere.
Det havde nu heller ikke gjort noget, hvis den kongelige debut havde været af Mahler eller Strauss, for Sophies hjerte banker især for den senromantiske genre, hvor de helt store svulstige følelser er til stede. Det vigtige er, at rollen har en dybde og en interessant konflikt eller udvikling. Så er det ikke så vigtigt om det er klassisk operakunst eller nykompositioner. ”Selvom de klassiske forestillinger med flere hundrede år på bagen jo stadig holder, netop fordi de er mesterværker” konstaterer Sophie. Og måske vil David Bruce blive husket om 100 år som komponisten bag Intet. I givet fald, vil Sophie måske blive husket som medvirkende årsag.
Sang til mors bryllup
Da Sophie selv gik i syvende klasse og læste Intet i dansktimerne, vidste hun ikke at hun skulle ende som operasanger. Men det var dér omkring, hun første gang sang for et publikum. Hun var allerede glad for at danse og optræde, og til sin mors bryllup besluttede hun sig for at stille sig op og synge Billy Joel klassikeren Just the way you are. Hun kunne da godt mærke at der skete noget i hende, og derefter begyndte hun at tage sangtimer, med stor opbakning fra familien.
I 14-års alderen kom Sophie med i DR Pigekoret, som hun var medlem af i et par år. Det var dog ikke helt nok til at opfylde hendes ambitioner, så efter gymnasiet, hvor musical, bands og dans fyldte meget, fandt hun pludselig sig selv på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, under uddannelse som sanger.
Efter at have afsluttet både bachelor- og kandidatuddannelsen var det naturligt, at søge optagelse på Det Kongelige Teaters Operaakademi. Opera havde været i Sophies bevidsthed, siden hun som helt lille blev præsenteret for sin farfars yndlingsoperaer. Han havde optaget dem på VHS når de kom i fjernsynet, og i stedet for at læse et eventyr for sit barnebarn, satte han en forestilling på og guidede hende igennem de mere eller mindre komplicerede dramaer.
Åbenhed er vigtigt
”Der er mange der synes at opera eller en klassisk sats tager virkelige lang tid og trækker i langdrag. Men når du føler noget, føler du det jo ikke i ti sekunder og en følelse er sjældent ensidig” forklarer Sophie om styrken bag opera og klassisk sang. ”Den kan strække følelserne ud i tid, og hvis vi holder paraderne nede, kan vi komme med på den rejse.”
Sophies egen rejse er først lige begyndt. Hun drømmer om at komme ud i verden, og måske også komme til at bruge mere fysisk udfoldelse og dans i forestillingerne. Alt er muligt, for åbenhed er vigtigt. Som nyuddannet har startskuddet lydt for den rigtige karriere, hvor de store roller venter. Både de nyskrevne og de gamle klassikere, men også udenfor operaens verden, hvor lied- og koncertrepertoire trækker i hende.
Det første mål er at indspille Olivier Messiaens sangcyklus på 12 sange Harawi (1945), sammen med pianisten Elias Holm. ”Det er voldsom, men også svævende og terapeutisk musik og er ekstrem poetisk” fortæller Sophie om værket, der er en hyldest til livet og ikke mindst døden.
Kort om Sophie Haagen
Født i 1991 i Aarhus. Opvokset i Hørsholm, Hellerup og Frederiksberg.
Har sunget siden teenageårene, bl.a. i DR Pigekoret.
Studeret i USA (2017-18)
Uddannet i sang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med en bachelor- og en kandidatgrad (2019).
Uddannet operasanger fra Det Kongelige Teaters Operaakademi (2021)
Debut i bærende rolle (Ursula) i David Bruces Intet (2020)
Vandt 1. pris ved Copenhagen Lied Duo Competition med Olivier Messiaens Harawi, sammen med pianisten Elias Holm.
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris, vil Sophie bruge på udgifter til indspilning og udgivelse af Messiaens Harawi, et ophold på Belcanto instituttet i Firenze, samt en studierejse til New York.