MATHIAS SKAARUP SØRENSEN

Léonie Sonning Talentprismodtager 2022

Det er vel de færreste der tænker på svømmehaller og vokal ensembler, som noget der hænger sammen med hinanden. De færreste har nok heller ikke haft fantasi til at forestille sig, et kammerkor der synger i svømmebassinet, mens de udfører en nøje tilrettelagt koreografi.

Ikke desto mindre er det det projekt dirigent Mathias Skaarup Sørensen er i gang med i øjeblikket. Koncerten skal finde sted på Idrætshøjskolen Aarhus, og Mathias beskriver det som en smuk gammel svømmehal i forstaden Risskov, med en særpræget akustik i forhold til hvad man er vant til. Værket “Crawl, Crawl, Craw” er skrevet specifikt til opførelse i en svømmehal af komponist, og tidligere Sonning Talentpris-modtager, Lil Lacy.

Mathias’ vokalgruppe “Ensemble Edge” arbejder ofte med stedsspecifikke værker og har tidligere opført et andet af Lacys værker på Scandinavian Center Aarhus, hvor de blandt andet sang på rulletrapper og i elevatorer.

“Det er et super spændende felt, de har med at flytte koncerter ud af koncertsalene, ud af teatersalene og ud i andre rum” fortæller Mathias, der godt kan lide at bringe musikken ud til et nyt publikum.

Især det med at opføre et værk et sted, hvor et stort bredt publikum opholder sig, synes han er sjovt og kunstnerisk spændende. Både fordi det er udfordrende at realisere, men også fordi det er interessant, hvordan rummet kommer til at forme værket, da det påvirker den måde man synger eller spiller, når man rykker ind i et nyt akustisk rum.

Den lille “tromme-dreng”

Den musiske karriere startede med, at Mathias´ mor sendte ham på musikskole. Han husker det som tilfældigt at han valgte slagtøj, men også at der måske var en dybere mening, når det kom til stykket. Han beskriver sig selv som en “rigtig tromme-dreng”, og husker hvordan han i store dele af sin barn- og ungdom var vant til at have en trommestik i hver hånd og var besat af at tromme på alting omkring ham. “Jeg har trommet på alt” siger Mathias og smiler.

De første spæde forsøg med at dirigere kom allerede i 12-13 årsalderen. Han trommede i Odder Garden og fik nogle gange tjansen som dirigent, når de voksne på en eller anden måde var forhindret og Mathias kan stadig huske, hvordan det føltes for første gang “at have musikken i hænderne”.

Årene i garden husker Mathias varmt tilbage på som det mest dannende og formende musikalske fællesskab, han har været i. Og også som nogle vildt værdifulde år der har haft stor betydning for hvem han er som person og dirigent.

“For mig er musik grundlæggende et fællesskab. Det er noget vi gør sammen. Sådan må det være når man er dirigent. Alt hvad jeg gør, gør jeg sammen med andre.”

Det instrumentale og det vokale

Selv om slagtøjet længe har måtte vige pladsen for direktionen, er det stadig en del af det, der definerer Mathias som musiker. “Jeg oplever enormt meget musik gennem rytme, og det mærker jeg også, når jeg dirigerer. Rytmen har en særlig plads i kroppen på mig.”

Mathias beskriver hvordan hans baggrund som slagtøjsspiller har en indflydelse på hans arbejde med det vokale. Ofte når han står foran et kor, tænker han på det som et orkester. Det hjælper ham til at få forskellige farver og de rytmiske lag frem i musikken.

Og vice versa. For når Mathias arbejder med et orkester, tænker han ofte, hvordan han kan få de forskellige instrumenter til at “synge” deres stykker. At netop arbejde med både kor og det vokale overfor det instrumentale i et orkester, og den måde de to ting smitter af på hinanden på, finder Mathias rigtig spændende.

Kort om Mathias Skaarup Sørensen

Mathias Skaarup Sørensen er født i 1989 i Aarhus. Han startede sin musikalske karriere som trommeslager i Odder Garden og har sidenhen taget en bachelor i slagtøj ved Det Jyske Musikkonservatorium, hvorfra han også er uddannet i klassisk korledelse. I dag er han dirigent for kammerkoret Ensemble Edge og kammerorkestret Bellbird, der begge formidler ny kompositionsmusik til nye publikummer.
Underviser som timelærer på Det Jyske Musikkonservatorium og i kor- og ensembleledelse på OrkesterEfterskolen i Holstebro.
Dirigent på cd-udgivelsen Dimma (Storyville Records, 2021) med fortolkninger af Jan Johanssons musik for kor.

Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond

Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris skal bruges til studierejser, for at møde og opleve nogle af verdens førende dirigenter, nye slagtøjsinstrumenter og partiturer.

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere