Prisoverrækkelsen
Begrundelsen
Programmet
Buxtehude Toccata, d-mol
Buxtehude Komm, heiliger Geist, Herre Gott
Buxtehude Durch Adams Fall
J.S. Bach Toccata og fuga, d-mol BWV 565
J.S. Bach Schmücke dich, o liebe Seele
J.S. Bach Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
J.S. Bach Koncert, a-mol BWV 593
Jehan Alain Choral dorien
Jehan Alain Trois Danses
I forbindelse med prisoverrækkelsen gav Marie-Claire Alain yderligere fire koncerter i Danmark:
2. juni 1980, Radiohusets Koncertsal
Programmet
Händel Orgelkoncert, B-dur op. 7 nr. 1
Delalande Caprice nr. 1
Jacques Charpentier Symfoni nr. 6 for orgel og orkester
Ib Nørholm Idylles d’Apocalypse (værket bestilt af Léonie Sonnings Musikfond)
Medvirkende
Marie-Claire Alain
DR Symfoniorkestret
Tamás Vetö, dirigent
Koncerten blev sendt i P2, og optagelserne af de to moderne orgelkoncerter af Charpentier og Nørholm blev udgivet på plade i 1983.
4. juni i Odense Domkirke og 6. juni 1980 i Aarhus Domkirke spillede Marie-Claire Alain soloværker af Buxtehude, J.S. Bach og Jehan Alain (samme program som priskoncerten i Trinitatis Kirke), og 10. juni spillede hun i Vedbæk Kirke en koncert udelukkende med værker af hendes bror, komponisten Jehan Alain.
Som afslutning på sit lange Danmarksbesøg afholdt hun et mesterkursus i Trinitatis Kirke for orgelstuderende fra hele Danmark.
Marie-Claire Alain blev derudover udnævnt til Ridder af Dannebrog af Dronning Margrethe 2.
Marie-Claire Alain og Danmark
Marie-Claire Alain var i Danmark for første gang i 1957, hvor hun spillede koncert i Skt. Andreas Kirke i København, og samme år spillede hun ved indvielsen af et nyt orgel i Møgeltønder Kirke. I 1958 deltog hun i en orgeluge i Aabenraa, og her oplevede hun for alvor gang de nye danske orglers neobarokke lyd, som var fuldstændig ukendt i Frankrig, hvor der helt modsat var tradition for orgler i romantisk stil.
Marie-Claire Alain blev bidt af Danmark og de danske orgler, og hun vendte tilbage mange gange de følgende år for at give koncerter og indspille grammofonplader. Den første af hendes i alt tre samlede indspilninger af alle Bachs orgelværker, lavet i 1960’erne, blev overvejende indspillet på danske neobarokke orgler og gjorde både hende, musikken og orglerne kendt hos danske og udenlandske musiklyttere.
Pressen skrev om priskoncerten bl.a.:
Det er næsten overflødigt at nævne den tekniske beherskelse og musikalske overlegenhed, der prægede hendes spil i et og alt. Skulle man specielt fremhæve noget, måtte det være de to orgelkoraler af Bach “Schmücke dich, o liebe Seele” og “Herr Jesu Christ, dich zu uns wend”, hvor det kontrapunktiske spindelvæv henholdsvis under og over melodien med fine nuancer i fraseringen fremstod fuldstændig transparent.
(Niels Rosing-Schouw, Jyllands-Posten 4. juni 1980)