MAGNUS LARSSON

Léonie Sonning Talentprismodtager 2021

Hvad gør du, når både din klaver- og violinlærer uafhængigt af hinanden, beder dig vælge det andet instrument fra? Du vælger begge dele, ved at vælge noget helt tredje. Det var hvad Magnus gjorde, da han besluttede sig for at blive dirigent. Det var den perfekte måde at udnytte sine tillærte kompetencer på begge instrumenter.

Han vidste hvad det ville sige, at være stryger i et symfoniorkester. Det niveau havde han nemlig opnået som violinist, hvor han spillede i flere orkestre, inden han skiftede retning. Og klaveret er et uvurderligt redskab i hverdagen som dirigent. Inden han nåede så langt, tog han en uddannelse som organist, for her var der jobs at hente under studierne, der foregik på konservatorierne i København og Stockholm.

Lidt af en nørd

Magnus mener selv at han er lidt af en nørd. Det skal man nok også være, når man vælger at skrive en stor tremåneders skoleopgave i 8. klasse på Steinerskolen, om at komponere og dirigere klassisk musik. Det var her han fik øjnene op for dirigentfaget.

De nørdede gener kommer fra forældrene. Magnus’ far har som ingeniør og datamatiker tilført matematik og systematik og hans mor har som arkitekt og Steinerlærer stået for de bløde sider. Det er også hende, der har gjort, at Magnus går op kvaliteten af nodepapiret og bruger tid på at finde den blyant, der er bedst at notere med i de helt rigtige partiturudgivelser. Fibrene i papiret skal vende den rigtige vej, så bogen ikke lukker i, lige meget hvor hårdt man presser ryggen. Og papiret skal være mat og ikke for hvidt, så man kan viske ud igen, uden at det kan ses bagefter. Det er sket at en Mahlersymfoni er blevet brugt til optænding, fordi den var uduelig som nodepapir. Så må man prøve med en ny udgave, fra et andet forlag.

Opera den ypperligste kunstform

Det er Magnus’ store drøm at komme til at dirigere værker af blandt andet Puccini, Verdi og Strauss i de store operahuse. Det er i operaens verden man finder kombinationen af alt det mest fantastiske fra musikkens og kunstens verden. Samarbejdet med instruktør, koreograf, scenograf og musikere går op i en højere enhed, når de store værker skal iscenesættes. Det passer godt til Magnus’ empatiske temperament og lyst til at indgå i sociale sammenhænge. ”Der er ret mange af mine interesser der kobler sig sammen og bliver til det at være dirigent. Man skal jo få folk til at tro på dig og du skal tro på folk”, forklarer Magnus om sin kærlighed til operaen og hele processen i at sætte en forestilling op og alt hvad det indebærer. ”Det er et psykologisk arbejde” tilføjer han.

Det var Magnus’ mormor der introducerede ham for opera. Som 11-årig blev han taget med i Det Kongelige Teater på Kongens Nytorv, for at se Lucia di Lammermoor af Donizetti. Det var så stor en oplevelse, at de efter forestillingen måtte gå direkte ned til billetkontoret, for at købe en billet til dagen efter. Mormor havde ikke tid den efterfølgende aften, så Magnus gik alene ind

og så det hele gentage sig. ”Det var så fedt at se Lucia blive vanvittig igen med 24 timers mellemrum og det var præcis det samme der skete. Det var en ret vild oplevelse” husker Magnus om en af hjørnestenene i hans senere passion. Og Lucia di Lammermoor er stadig i dag en af hans favoritoperaer.

Og det er da absolut sandsynligt, at han en dag vil stå i Det Kongelige Teater og dirigere netop den forestilling. For havde det ikke været for Coronapandemiens nedlukninger, skulle Magnus havde debuteret i januar 2021 netop der, med Carl Nielsens Maskerade. Og arrangementer med stort set alle de store danske orkestre, samt flere udenlandske er allerede både på CV’et og i kalenderen. Så vejen er banet for de store operahuse og Magnus kan godt allerede nu forberede sig på, at hans drømme nok skal gå i opfyldelse.

Kort om Magnus Larsson

Født i 1992. Opvokset i Brønshøj og Vangede med forældre og to yngre søstre. Spillede som barn klaver og violin i forskellige ungdomsorkestre frem til studiestart. Studerede kortvarigt musikvidenskab på Københavns Universitet 2011-2012. Uddannet præliminær organist i 2014.

Har studeret orkesterdirektion 2014-2021 på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.

Har markeret sig på den professionelle scene i Danmark såvel som Sverige og har, trods sin unge alder, allerede dirigeret og assisteret adskillelige orkester- og operaproduktioner, bl.a. DR Symfoniorkestret og en lang række svenske orkestre.

Var assisterende dirigent ved Det Kgl. Teaters produktion af Mozarts “Così fan tutte”, Norrlands Operans produktion af Verdis “La Traviata” og ved Malmö Opera i deres produktion af musicalen “Matilda”.

I august 2017 vandt han “The EMA First Prize” i den lnternationale Opera Dirigent Konkurrence i Prag, Tjekkiet og vandt dermed engagementer med North Czech Philharmonic Orchestra og på Operahuset i Plzen.

I 2020-2021 sæsonen får Magnus Larsson sin debut på Det Kgl. Teater i København, foruden forestillinger og koncerter med flere af de danske orkestre der inkluderer bl.a. Aarhus Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester, Odense Symfoniorkester, Copenhagen Phil, Aalborg Symfoniorkester og Det Kgl. Kapel.

Modtager af Statens Kunstfonds “Den Unge Kunstneriske Elite” karrierelegat.

Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond

Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpriser, vil Magnus bruge på et sammensat forløb, hvor han skal følge nogle af de førende operadirigenter, repetitører og vocal coaches i København, Berlin, München, Napoli, Montpellier og Wien for at få et indblik i og en fod indenfor hos den absolutte verdenselite.

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere