Léonie Sonning Talentprismodtager 2020
Et dristigt nytårsforsæt
Da Kaya var 10 år gammel, fremsatte hun et dristigt nytårsforsæt over for sin japanskfødte mor. Hun lovede, at hun fremover ville øve på sin violin fire timer hver dag. Heraf halvanden time hver morgen, inden hun gik i skole. I Japan er nytårsforsæt noget, man tager meget alvorligt – så sådan blev det. I hvert fald næsten.
Inden da var violin blot noget, Kaya havde ”gået til”, siden hun var seks år. Der var intet pres fra forældrene, men støtte og hjælp fra især hendes mor, der som pianist havde færdighederne til at notere i noderne, hvor Kaya skulle ofre ekstra opmærksomhed. Men nytårsforsættet markerede et ambitionsløft, der siden bragte det unge talent ud i verden. Bl.a. til en koncert i 2012 i Carnegie Hall i New York City, hvor hun 15 år gammel vandt “The American Protege International Piano and Strings Competition”.
Man skal ud af øvelokalet
For Kaya er det i det hele taget vigtigt at komme ud af øvelokalet og ud i verden. Hun har flere gange optrådt og vundet konkurrencer i Japan, hvor hun også har planer om at tage over og studere.
”Det er sjældent, man hører om folk, der tager til Japan for at studere. Jeg har en idé om, at det kan være på grund af sprogbarriereren”, forklarer Kaya. Da hun selv taler japansk, vil det derfor være oplagt for hende at udforske dette ”uberørte territorium”, som hun kalder det.
Når hun afslutter sin bachelor på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2020, er planen, at hun som forberedelse til sine kandidatstudier vil se sig om i verden og tage timer i Japan, Wien og Berlin hos nogle af verdens bedste violinpædagoger.
Det skal være sjovt
I mellemtiden hygger Kaya sig med sin strygekvartet NOVO Quartet, som består af folk, hun har samlet i sin omgangskreds på konservatoriet. For Kaya er det netop vigtigt, at de hygger sig og har det godt sammen socialt, for det smitter af i musikken, når man har det sjovt.
”Det er jo ret vildt, når man tænker på, at jeg valgte nogle mere eller mindre tilfældige musikere, at vi bare klikker musikalsk og personlighedsmæssigt sammen. Og vi har det i øvrigt også sindssygt sjovt sammen”, siger Kaya om sammenholdet i strygekvartetten. Det er måske ikke uden grund, at de allerede et år efter kvartettens fødsel formåede at opnå en semifinaleplads i den store Carl Nielsen Konkurrence.
Ensembleformen passer i det hele taget Kaya fint og har givet hende mere lyst til at være en del af noget større i orkestersammenhænge. Tidligere kredsede hendes drømme sig primært om rollen som soloviolinist.
”Det synes jeg jo stadig er sjovt, men lige nu nyder jeg at være en del af et større klangbillede, hvor det ikke kun handler om mig, men lige så meget om de andre. Det betyder jo ikke, at jeg har udelukket solodelen. Jeg har ikke lukket nogen døre, men jeg føler, at jeg har åbnet nogle flere i min tid som musiker”, forsikrer Kaya.
Kort om Kaya Kato Møller
Født i 1997. Opvokset i Gentofte. Undervisning i violin fra 2003-2017 af Alexandre Zapolski. 2017-2018 af Serguei Azizian og siden 2018 af Tim Frederiksen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Dannede NOVO Quartet i 2018 sammen med Nikolai Vasili Nedergaard – violin, Daniel Śledziński – bratsch og Signe Ebstrup Bitsch – cello.
Sammen har de allerede spillet i flere internationale sammenhænge, og det er bl.a. blevet til en semifinaleplads ved Carl Nielsen International Chamber Music Competition 2019 og koncerter i Holland og Shanghai i Kina. Har gennem årene deltaget i masterclasses med bl.a. Nikolaj Znaider, Milan Vitek, Gerhard Schultz, Liviu Prunaru og Pinchas Zukerman.
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Pengene, der følger med Léonie Sonnings Talentpris, skal Kaya bruge på studierejser til Japan, Wien og Berlin, hvor hun vil tage timer hos nogle af verdens førende violinpædagoger.