Léonie Sonning Talentprismodtager 2021
Katinka er ikke fra et hjem fyldt med klassisk musik, men derimod masser af fællessang. Forældrene var efterskole- og musiklærer og startede bl.a. en friskole hjemme i Himmerland, hvor Katinka og hendes tre søskende udgjorde ca. 10% af eleverne og her blev der sunget alt fra Anne Linnet til politiske sange i både skole- og fritid.
”Vi fire søskende blev altid stillet op på række og skulle synge flerstemmigt til familiefester – sådan helt Von Trapp-agtigt.” husker Katinka om sin barndom, med henvisning til den sangglade familie i musicalen The Sound of Music. ”Det var en naturlig ting og noget vi gjorde sammen for fællesskabets skyld.”
Der var på mange måder langt fra barndommens fællessang i Himmerland, til at stå i København som 21-årig. Katinka var lige flyttet hjemmefra og skulle finde ud af, hvilken plads musik skulle udfylde i hendes liv. For det skulle den og til at starte med troede hun at hun skulle være popsanger. Hun optrådte med bandet Efterklang og mødte sangerinden Nanna Øland i det københavnske musikmiljø. Hun kunne godt høre at Katinka rummede noget helt særligt og sendte hende til sangtime hos sin mor, operasangeren Bodil Øland.
Skulle vokse sig klar
”Da jeg kommer ud fra den første time er jeg helt blæst. Jeg vidste slet ikke hvor meget stemme jeg havde og jeg følte at jeg var blevet rettet ud og blevet 10 cm højere” fortæller Katinka og tilføjer, at det var næsten som at deltage i en ekstremsport. Det måtte hun bare lære! Hun kom dog ned på jorden igen, da hun fik at vide at det tager 10 år at udvikle en god sangstemme. Det tog dog ikke modet fra hende, og efter halvandet års forberedelse på MGK, startede hun i 2009 hos Bodil Øland på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus.
For Katinka er de 10 år med sangstudier ikke kun gået, med at udvikle selve stemmen. For hende, der er flasket op med, at sang er en kollektiv udfoldelse, har det også handlet om at lære stemmen at kende som soloinstrument. ”Jeg har helt klart skulle modnes til at tage den på mig. Det kan være voldsomt at skulle krænge sin sjæl ud foran et publikum og det har været en personlig rejse, at vokse sig klar til det” forklarer Katinka.
Som modspil til solistrollen har Katinka i mellemtiden taget en kandidatgrad i elektroakustisk komposition og lydkunst og er begyndt at komponere værker, både som enkeltperson og som medlem af klangkollektivet We like We. Behovet for at være en del af en kollektiv lyd og ikke selv være i front er stadig til stede. Gruppen optrådte eksempelvis altid i en halvcirkel, for at udviske hierarkiet.
Stemmen som fysisk objekt
For Katinka er stemmen et instrument, der sagtens kan indgå på lige fod med cello og slagtøj. Men stemmen er også et unikt og underligt abstrakt instrument, som man ikke kan gribe fat i. Alle stemmer er unikke og afhængig af den krop den bor i.
Som en del af Katinkas fascination og undersøgelse af stemmens verden, har hun skabt platformen Ministry of Broken Connections, som udgiver egne og andres værker, der tager udgangspunkt i nykomponeret vokalmusik. For hende er ny musik meget mere interessant, end det klassiske repertoire og de roller der traditionelt set, er en operauddannet sopran forundt.
Og for at gøre musikken fysisk igen, efter at digitale distributionsformer har overtaget markedet, har de valgt at udgive værkerne på kassettebånd, med en flot booklet omkring. ”Det er noget med at skabe noget, der manifestere sig i noget fysisk, som man kan sælge og som har en plads i verden. Det koster noget og du støtter en kunstner ved at købe det og der er noget fint ved at få et lille bånd, som du kan stikke i lommen” slutter Katinka.
Kort om Katinka Fogh Vindelev
Født i Himmerland i 1984.
Student fra Vesthimmerlands Gymnasium 2004.
Bachelor i klassisk sang ved Bodil Øland fra Det Jyske Musikkonservatorium 2012.
Kandidat i elektroakustisk komposition og lydkunst fra Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg 2017.
Debuterede i 2020 fra Solistklassen ved Henriette Bonde-Hansen fra Syddansk Musikkonservatorium i Odense.
Medstifter og medlem af klangkollektivet We like We.
Tidligere tunerende sanger og musiker for Efterklang, Oh Land og Julia Holter.
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris, vil Katinka bruge på studierejser til Berlin, samt udvalgte europæiske opera- og musikteater festivaler, samt fortsatte studier hos sanglærerne Henriette Bonde-Hansen og Helene Gjerris.