Léonie Sonning Talentprismodtager 2007
Jesper Nordin er født i 1975. Han begyndte sin musikalske uddannelse som 8-årig i Tivoligarden. I 1995 blev han optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med valdhorn som hovedfag, og efter 2 års studier vandt han stillingen som 2. hornist i Odense Symfoniorkester.
Sideløbende med arbejdet i Odense modtog han undervisning i direktion af flere af orkestrets gæstedirigenter. I 2002 blev han optaget i dirigentklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor han har modtaget undervisning i orkesterdirektion af Frans Rasmussen og Giancarlo Andretta. Dertil kommer bl.a. kordirektion ved Dan Oluf Stenlund og orkestration ved Hans Abrahamsen. Han debuterede fra solistklassen for dirigenter i december 2006 ved en koncert med Sjællands Symfoniorkester.
I 2005 blev han valgt til at dirigere den afsluttende koncert ved 1.st International Conducting Masterclass med Janos Fürst, Paris.
Siden 2004 har Jesper Nordin været assisterende dirigent på Det Kongelige Teater for Giancarlo Andretta på Rossinis Cenerentola, for Mark Soustrot på Massenets Werther og for Michael Schønwandt bl.a. ved den komplette opførelse af Wagners Ring, og senest i R.Strauss’ Elektra. Her har han dirigeret sangere som Plácido Domingo, Stig Fogh Andersen, Robert Hale, Eva Johansson, Stephen Miling o.a.
Jesper Nordin dirigerer ofte ny musik med Athelas Sinfonietta Copenhagen og Figura. Han er medstifter af/fast dirigent for Kammerorkestret Galanteana, som primært arbejder med det wienerklassiske repertoire.
Stipendium
Jesper Nordin modtog et stipendium på 50.000 kr.
Legatet skal bruges til en studietur til Wien … Et af de primære mål er Maestro Adam Fischers opførelser af henholdsvis Beethovens Fidelio, R.Strauss’ Der Rosenkavalier og Mozarts Le Nozze di Figaro på Wiener Staatsoper. Jeg korresponderer p.t. med Maestro Fischer angående muligheden for at følge prøvearbejdet på de tre operaer, hvilket ville være en værdifuld bonus. Jeg har fulgt ham på tæt hold de sidste to år, ved alle hans Mozartproduktioner med Radio Underholdnings Orkestret. Sidste år desuden ved en dobbelt studietur ved Wagner-Festspillene i Bayreuth, hvor jeg havde lejlighed til at følge hans indstudering af Parsifal, samt ved en opførelse af Parsifal med Det Ungarske National Orkester i Budapest… Såfremt jeg igen i år får tilladelse fra de skrappe administratorer ved Festspillene i Bayreuth til at overvære prøvearbejde, vil stipendiet også kunne bruges i den sammenhæng.