FREDERIK ZEUTHEN

Léonie Sonning Talentprismodtager 2022

En fjer daler langsomt. Men hver gang den er ved at ramme jorden, bliver den taget af et vindstød og pludseligt, hvirvlende, nærmest dansende, bliver den pustet op igen, for derefter atter at dale langsomt ned. Det er omtrent det billede Frederik Zeuthen forestillede sig, da han påbegyndte at komponere sin strygekvartet Feather Descent.

“Jeg har altid generelt fundet rigtig meget inspiration i visuelle indtryk, og det er ofte, at en komposition for mig starter med et billede, jeg har inde i mit hoved.”

Ofte kan det billede være mere abstrakt og bare bestå af en tekstur eller forskellige former og farver, og det er nok ikke en tilfældighed, at Frederik har den tilgang til sin komposition.
Frederiks mor er billedkunstner, og han husker hvordan barndomshjemmet i Odsherred var fyldt med billeder, og hvordan der blev talt meget om kunst og malerier især.

Som i billedet med fjeren har Frederik altid været interesseret i, og undersøgt forholdet mellem, impulser og reaktioner i sin musik. Hvordan et vindstød eller en “gnist” sætter noget i gang, der sætter noget andet i gang og skaber en kædereaktion. Hans egen introduktion til den klassiske musikverden blev på en måde startet med en lignende impuls.

En “pang-oplevelse”

Som syvårig startede Frederik med at spille rockguitar. Det blev senere til blues og derfra til jazz. Som 15-årig begyndte han at skrive musik og nogle år senere nåede han finalen i en talentkonkurrence med en jazz-komposition for trio. Han vandt dog ikke, men finalisterne fik lov til at komme med på en lille turne med Copenhagen Phil.

Det var en totalt ukendt verden for Frederik, der på det tidspunkt tænkte at han skulle være jazzguitarist. Især husker han de værker af Ravel og Wagner som de spillede, og hvordan det var noget af den smukkeste musik, han nogensinde havde hørt. Frederik beskriver det som en “pang- oplevelse”

“Jeg husker det bare som sådan et kæmpe smæld i hovedet nærmest. Af en helt ny lyd som jeg ikke havde hørt før.

At høre den musik spillet live af et symfoniorkester var lidt af en øjenåbner. Det blev indgangen til en verden, der bare skulle opdages, og det udstak kursen for Frederiks senere musikalske liv.

En vildtvoksende plante

Det er også et billede, der dukker op, når Frederik skal beskrive sin egen kreative proces. Når han komponerer, starter han altid fra begyndelsen og arbejder sig mod enden. Han beskriver det selv som et organisk syn på musikkens udvikling, der starter med et lille frø, der bliver til en plante, der vokser nedefra og opad, men også i alle mulige forskellige retninger.

“Man kan forsøge at sætte begrænsninger for hvor den skal vokse hen, eller man kan bare lade den gro helt vildt og se, hvor det fører en hen.”

Som modspil til det vildtvoksende, har Frederik fra starten af sin musikalske løbebane, været meget optaget af filmmusik, der udspringer fra hans meget billedlige og dramaturgiske tilgang til tonesproget. Hvor filmmusik ofte bliver set lidt ned på i nogle kredse inden for klassisk musik, da den ofte ses for at være for kommercielt og strømlinet, er Frederik bevidst om genrens enorme potentiale.

Det er en helt anderledes proces for Frederik, der i sine orkesterværker tager små ideer og lader dem vokse sig store og komplekse. Når han skriver til film, er det omvendt. Her skal de komplekse idéer gøres simple, så de ikke tager fokus fra handlingen. Og så er man underlagt en instruktørs visioner, hvilket kan være en udfordrende afveksling for Frederik. Han forsøger derfor ofte, i samarbejde med filmskaberen, at skubbe til grænserne for hvordan musik kan udfolde sig i en film, og er på den måde altid bevidst om, ikke at glemme sig selv, og hvor han kommer fra som komponist.

Kort om Frederik Zeuthen

Frederik Zeuthen er født i 1996 og opvokset i Vig i Odsherred. Han begyndte at spille guitar som syvårig og startede med at komponere jazzmusik som 15-årig. Bor for tiden i Malmø, hvor han er i færd med at tage en Master i klassisk komposition med Bent Sørensen og Staffan Storm som lærere. Har også siden 2016 studeret komposition og orkestrering hos komponisten Bo Holten og samarbejdet med en lang række orkestre og ensembler. Frederik har derudover komponeret værker til flere internationale solister og en række musikfestivaler. Frederik har en bachelor i komposition ved Det Jyske Musikkonservatorium.

Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond

Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris, skal bruges til studie og arbejdsophold i udlandet, vejledning i komposition og indkøb af computer med tilhørende programmer og udstyr til optagelse og redigering af lyd.

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere