Evelyn Glennie
Modtager Léonie Sonnings Musikpris 2023
Det britiske solo percussionist Dame Evelyn Glennie er næste års modtager af Danmarks største musikpris, Léonie Sonnings Musikpris. Glennie, der på trods af manglende hørelse har skabt en unik og imponerende karriere, får overrakt den traditionsrige pris ved en spektakulær hyldestkoncert i DR Koncerthuset den 15. juni 2023, og flere tilknyttede arrangementer finder sted i samarbejde med bl.a. DR og musikkonservatorier i hele landet.
Med Evelyn Glennie går Léonie Sonnings Musikpris for første gang til en percussionist. Formand for Léonie Sonnings Musikfond, Esben Tange, fortæller, hvorfor valget af dette års prismodtager er faldet på Glennie:
”Evelyn Glennie er i usædvanlig grad en foregangsperson. Siden sit gennembrud i 1980’erne har hun som den første skabt sig en solokarriere som slagtøjsspiller. Med uropførelse af mere end 200 nye værker og samarbejder med vidt forskellige kunstnere fra klassiske komponister som skotske James MacMillan til islandske Björk hæver hun sig over de sædvanlige genreskel. Og ved at udvikle en ekstrem kropslig følsomhed, der har gjort det muligt for Evelyn Glennie at virke som professionel musiker på højeste niveau – trods det at hun har været døv siden 8-års alderen – har Glennie udvidet forståelsen af musik og det at lytte til musik.”
Ud over sin karriere som solo percussionist har Evelyn Glennie også etableret sig som komponist. Og som den første percussionist i verden fik hun den prestigefyldte titel Dame Commander of the British Empire. Hendes karriere er dokumenteret gennem den prisbelønnede film Touch the Sound og bogen Listen World!
Fejring i februar og juni 2023
Som modtager af Léonie Sonnings Musikpris kan det danske publikum se frem til at opleve Evelyn Glennie, når hun i løbet af 2023 besøger Danmark ad flere omgange. Her kan publikum opleve de mange facetter, der har været medvirkende til, at Glennie er valgt som prismodtager. Allerede i februar vil det være muligt at møde Evelyn Glennie, når hun den 18. og 19. februar er i samtale med radiovært og musikformidler, Bendikte Granvig, om hvordan Glennie som døv musiker lytter med hele kroppen. Samtalen, hvori der indgår musikalske demonstrationer, finder sted i DR Koncerthuset i forbindelse med forestillingen ’For Døve Ører’, og arrangeres i samarbejde med OperaNord og DR Musikariet.
Ved priskoncerten den 15. juni 2023 kan Glennie opleves som solist i selskab med DR Symfoniorkestret, hvor de blandt andet vil opføre James MacMillans ikoniske Veni, Veni Emmanuel Koncert for slagtøj og orkester. Aftenen byder også på en helt speciel hyldest til modtageren, når 35 professionelle og studerende slagtøjsspillere fra hele Danmark hylder prismodtageren og slagtøjsmusikken med et værk bestilt til lejligheden i DR Koncerthuset. Dagen efter priskoncerten giver Evelyn Glennie en artist talk og en masterclass på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
Nægtede at gå på døveskole
Historien om Evelyn Glennie skiller sig markant ud fra andre musikere. Evelyn Glennie bliver født på en gård uden for Aberdeen, Skotland i 1965. Den usædvanlige historie begynder dog først, da hun som otteårig begynder at få problemer med hørelsen. Som 12-årig bliver hun totalt døv. Også i denne alder bliver hun introduceret til slagtøj. Glennie afviser dog at lade døvheden blive det styrende element i hendes liv. Hun nægter derfor at gå på døveskole. I stedet beslutter hun sig for at blive professionel musiker. Glennie lærer sig selv mundaflæsning, optræner musikalsk oplevelse og forståelse ved at mærke musikkens resonans forskellige steder i kroppen. Dette resulterer i, at Glennie blev optaget på Royal Academy of Music i London som 16-årig, der leder frem til karriere som solist. Her har et af hendes kendetegn været, at hun oftest optræder barfodet for at få bedst mulig føling med vibrationerne, som musikken giver.
“Da jeg som 15-årig fik visionen om at blive solo-percussionist, havde jeg aldrig forestillet mig, at den ville føre mig ud på en uforglemmelig rejse. Oplevelsen af at samarbejde med komponister, orkestre og så mange andre kreative sjæle gennem årene fylder mig med enorm taknemmelighed. Følelsen af stadig at være inspireret og nysgerrig bliver næret af de mange mennesker, som jeg møder, arbejder sammen med, og de mange oplevelser, jeg møder på min vej – planlagte og uplanlagte. Inspirationen er overalt omkring os, men nogle gange har vi brug for tid til at reflektere over, hvor vi er kommet fra, hvor vi er nu, og hvad vores håb er for fremtiden,” siger Evelyn Glennie.
Léonie Sonnings Musikpris har været uddelt siden 1959, hvor den indflydelsesrige komponist Igor Stravinskij modtog den første pris. Siden da har musikprisen udviklet sig til Danmarks vigtigste musikpris. Den franske pianist Pierre-Laurent Aimard modtog dette års Léonie Sonnings Musikpris. Med prisen følger 1.000.000 danske kroner. Glennie er beæret over at have modtaget prisen:
”At være modtager af Sonning Musikpris 2023 er simpelthen en af de største æresbeviser på min rejse. Jeg forsøger ydmygt at gøre mit bedste i alt, hvad jeg går i gang med, og jeg forsøger altid at lære af hver eneste oplevelse. At modtage denne pris har givet mig mulighed for at stoppe op og reflektere. Det vigtigste er, at prisen afspejler en ægte fejring og rummelighed. Det er så vigtigt, og jeg er glad for, at den næste generation af kreative hjerner kan deltage i fejringen af denne helt særlige pris.”
Evelyn Glennie og Danmark
Samarbejdet mellem DR og Léonie Sonnings Musikfond vækker glæde hos DR Koncerthusets chef, Kim Bohr, der ser frem til at medvirke i fejringen af næste års prismodtager:
”Evelyn Glennie er et levende bevis på, hvor vigtig musikken er for os mennesker og hvor dybt den er forankret i vores krop og sind. Vi er glade for, at DR Koncerthuset og Léonie Sonnings Musikfond sammen kan danne rammen om en vidtfavnende musikalsk hyldest, som afspejler prismodtagerens alsidige og kreative væsen. Det bliver bogstaveligt talt alle hjørner af Koncerthuset, der kommer i spil, når vi inviterer publikum til både artist talk, musikforestillingen For Døve Ører, hyldestkoncert og prisoverrækkelse – i tæt samarbejde med DR Musikariet, P2 og konservatorier i hele landet.”
Evelyn Glennies historie med Danmark rækker dog flere år tilbage, og hun er tidligere blevet hyldet for sine optrædener i Danmark.
I november 1995 gav Evelyn Glennie en koncert med pianisten Philip Smith på Louisiana Museum of Modern Art. Ved den lejlighed skrev Jens Brincker i Berlingske Tidende: ”Den engelske slagtøjsspiller Evelyn Glennie er et fænomen… Med de bare fødder solidt plantet som antenner stod hun i koncertsalen på Louisiana og optog indtrykket af klangene fra sin store marimba i sin krop. Hun forvandlede dem til rytmiske spændinger og nye klanglige impulser… sjældent har man oplevet moderne kompositionsmusik spillet med en sådan fysisk nærhed og udstråling.”
Evelyn Glennie tog som en af de første percussionister det dansk udviklede slagtøjsinstrument alufon til sig, og benyttede det ved sin performance ved åbningen af OL i London i 2012.
I januar 2014 uropførte Evelyn Glennie Anders Koppels Concerto for Aluphone (doubling Marimba) and Orchestra ved to udsolgte koncerter med Odense Symfoniorkester. Siden da har Evelyn Glennie været med til at udvikle en model af instrumentet med navnet Glennie Concert Aluphone.
Evelyn Glennie har foruden flere koncerter af Anders Koppel også været solist i slagtøjskoncerter af Per Nørgård og Poul Ruders.
For yderligere oplysninger
Kristina Sindberg
Seniorrådgiver
kristina@sindbergkommunikation.dk
Mobil 24860184