Léonie Sonning Talentprismodtager 2016
Viljestyrke og selvtillid
Det er det det handler om, når Elisabeth går på scenen for at tæmme klaveret.
Elisabeth voksede op i det inde København. Faktisk boede familien i Herluf Trolles Gade lige bag det Kongelige Teater. Da Elisabeths mor ikke havde det godt med at sende sin lille datter ud i trafikken, fik hun det ordnet sådan at den lille Elisabeth kom til optagelsesprøve ved den Kongelige Ballet, der lå lige om hjørnet. Og heldigvis bestod hun optagelsesprøven: Elisabeth var nu kommet ind på den uddannelse der gav hende den korteste skolevej.
Men Elisabeth drømte ikke om at blive ballerina.
Det med at spille klaver har altid været min drøm. Min mor er emigreret fra Ukraine sammen med en veninde, der er klaverlærer. Så det er måske der, interessen stammer fra. Jeg var dybt fascineret af det kæmpe instrument.
I venten på klaveret
Elisabeth måtte væbne sig med tålmodighed. Først gennemlevede hun en rum tid, hvor hun sad i timevis og spillede på el-klaver med hovedtelefoner. Da hun endelig fik et klaver, havde hun kredset om det i flere måneder.
Mine forældre have bestemt, at jeg skulle have klaveret i julegave, og havde købt det længe inden. Det stod i stuen i flere måneder, dækket af et lagen, men jeg var jo godt klar over hvad det var, og kunne næsten ikke nære mig.
Endelig blev det juleaften og Elisabeth kunne begynde på klaverundervisningen.
Ikke musikerfamilie
Jeg kommer ikke fra en musikerfamilie, så der har aldrig været noget pres hjemmefra. Det var helt og holdent min egen interesse, der drev spillet.
Elisabeth har altid elsket klaveret upåagtet hvad kammeraterne måtte mene om det.
Jeg lagde først mærke til kammeraternes reaktion efter en dimissionsfest, hvor jeg spillede. Pludselig lagde de mærke til mig, og at jeg virkelig kunne spille klaver. De fik respekt for mig og at jeg var målrettet og kunne noget.
Som pianist er man helt alene både når man øver og når man optræder. Og det skal man elske. Man skal elske klaveret for at blive god, slår Elisabeth fast.
Egen CD
Sidste år udgav Elisabeth en cd, som er en milepæl i hendes karriere.
Den er enormt personlig for mig. Jeg har stået for, ikke bare musikken, men for det hele fra design til booklet og tekster. Det var vigtigt for mig at få skrevet min egen historie om mit forhold til musikken. Og så er den indspillet i mit andet hjemland Italien, siger Elisabeth med et vindende smil.
CD’en samler også de mange facetter af Elisabeth og hendes historie. Den handler om musik og dans, ligesom Elisabeths liv gør.
Familien
Elisabeth er 23 år gammel og spiller klaver. Hendes mor hedder Tatiana Nielsen og stedfar er Lars Bender Mortensen.
Elisabeth er vokset op som enebarn i det indre København.
Karrieren hidtil
Efter afsluttet kandidatuddannelse hos Niklas Sivelöv ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium blev Elisabeth Holmegaard Nielsen optaget i solistklassen hos Marianna Shirinyan samt ved Universität für Musik i Wien hos Christopher Hinterhuber. Hun har debutkoncert i 2017. Elisabeth Holmegaard Nielsen har vundet priser ved internationale konkurrencer og har været solist med Sønderjyllands Symfoniorkester og Det Hollandske Symfoniorkester. Hun optræder jævnligt ved internationale festivaler, spiller kammermusik og deltager i projekter på tværs af kunstgenrer med oplæsning, musik og billeder. Hun arrangerer masterclasses og har taget initiativ til en Carl Nielsen fejring med en række koncerter i Danmark, Ukraine, Østrig og Italien. Elisabeth Holmegaard Nielsen har cd-indspillet værker af Bach, Schumann og Prokofiev.
Talentprisen
Talentprisen på 60.000 kr. anvendes til videre klaverstudier hos Christopher Hinterhuber ved Universität für Musik und Darstellende Kunst i Wien.