Léonie Sonning Talentprismodtager 2018
Det fede ved at spille orgel er klangen
David er vokset op i Ungarn hos sin mor Ilona. De gik meget til klassiske koncerter og det var i forbindelse med en sådan oplevelse, at Davids passion for at spille orgel blev vakt. Han hørte et meget kraftigt instrument og spurgte sin mor, hvad det var. Det var orgelet og så var David klar over, at det skulle han spille. Først måtte han dog lære at spille klaver og det er han fortsat med, selvom han både spiller orgel og cembalo. Orgelet er det primære instrument.
Det fede ved at spille orgel er klangen og de mange forskellige muligheder for at ændre klangen. Der er ikke to orgler, der er ens. For eksempel er de alle sammen bygget til det rum, de står i og klangen er optimeret til rummet, siger David.
Orgelet er et af verdens ældste instrumenter, men samtidig et af dem, der forandrer sig allermest:
Orglet bliver hele tiden udviklet teknisk på en måde, som man ikke ser med andre instrumenter. Det er noget af det mest fantastiske ved orgelet: Der kommer nye tekniske og klangmæssige løsninger på markedet, som man kan indarbejde. Og nye elektroniske løsninger gør det muligt at optimere sin spillestil, siger David.
Som organist spiller David på mange forskellige orgler, og skal hver gang tilpasse sin spillestil til instrumentets særlige klang. Derfor lyder det samme stykke musik forskelligt på forskellige orgler. Det er en af udfordringerne ved at spille det instrument, men også noget, der gør det spændende.
Også som cembalist spiller David på mange forskellige instrumenter, der bliver stillet til rådighed ved koncerter og lignende. Det er spændende, men kan også være en udfordring. Derfor ønsker han sig brændende sit eget cembalo, så han får mulighed for at spille på et instrument, han kender og er tryg ved, og som har den klang og kvalitet, han ønsker.