Léonie Sonning Talentprismodtager 2017
Mikrofonerne er mit instrument
Det er ikke teknikken, der har fået Daniel Davidsen ind i tonemesterfaget, men derimod ønsket om at opnå de bedste musikalske produktioner.
Daniel er den første tonemester, der har modtaget Léonie Sonnings stipendie til unge musiktalenter. Han er også den første dansker, som har vundet den internationale AES (Audio Engineering Society) Student Recording Competition i New York, og den første studerende i Danmark, som er blevet krediteret på en GRAMMY-nomineret udgivelse. Daniel har både studeret og arbejdet i USA. Hans førstepris i New York åbnede mange døre og førte til samarbejde med det schweiziske firma Merging Technologies, som producerer state-of-the-art teknologi inden for akustisk lydproduktion.
Jeg er på rette vej
Disse priser er en bekræftelse på, at det jeg gør er i orden. Det har overbevist mig om, at jeg bare skal klø på, og at der vil dukke flere muligheder op, siger Daniel, som trods sin store faglige sikkerhed er et beskedent menneske. Han smager lidt på ordet tonemester og siger så:
Det er egentlig en mærkelig stillingsbetegnelse. Jeg tror aldrig, jeg bliver MESTER, for der er så meget at lære, filosoferer han.
Daniel blev inspireret til at gå ind i musik af sin bror, som er slagtøjsspiller. Senere begyndte han at spille klaver og trompet. Og det var i forbindelse med et arrangement for sin messingkvintet, at Daniel blev opmærksom på programmer og udstyr til at optage musik. Han var ikke tilfreds med det noteringsprogram, han brugte – lyden var simpelthen for dårlig. Så han købte bedre og mere professionelt software, som også kunne optage musik. Dermed var hans fremtid beseglet.
Klapper altid første gang
Når Daniel skal indspille i nye omgivelser, går han rundt i salen og klapper for at undersøge rummets akustiske egenskaber og planlægge hvordan musikere og mikrofoner skal placeres. Når der er klaver med på optagelsen, har Daniel en sæk fuld af brænde, som han spreder under klaveret. Det kan give en bedre lyd, og sådan kunne man blive ved.
Jeg er ikke vild med selv at stå på en scene og få opmærksomhed. Jeg trives meget bedre med at tage ansvar for resultatet, når jeg optager og redigerer lyden. Det er vigtigt for mig at gøre andre trygge og skabe tillid, forklarer Daniel, der holder lige så meget af optagearbejdet som af redigeringen bagefter.
Brikkerne skal falde på plads
Det er som et computerspil, hvor brikkerne skal falde på plads. Men for at jeg kan opnå det optimale resultat i redigeringen, er det vigtigt, at jeg forstår musikken og har en sikker fornemmelse for den rigtige opstilling inden optagelsen, siger Daniel, der har lige så store forventninger til sine samarbejdspartnere, som til sig selv.
Det skal ikke misbruges, at jeg kan redde rigtig meget i efterbearbejdningen. Det kan både være en fordel og en ulempe ved digitaliseringen, at det er nemmere at editere. Det er ikke som dengang det hele blev skåret direkte i vinyl eller optaget på bånd, som var ret besværlige at redigere, siger Daniel.
Jeg er en del af et kunstnerisk team
Daniel går meget op i sit udstyr og har allerede værktøjskassen fyldt, så han kan optage et fuldt besat symfoniorkester (hvad han allerede gør. red.), men det er ikke udstyret, der får hans hjerte til at banke. Drivkraften i hans arbejde er et ønske om at optimere den musikalske oplevelse og gøre produktionerne mere detaljerede. Teknikken og et stort udvalg af mikrofoner sætter ham i stand til at løse den opgave.
Daniel er særlig stolt over Sonningstipendiet, fordi det sidestiller ham med de udøvende kunstnere. Det er sådan, han ser sig selv, som en del af et kunstnerisk team.
Jeg interesserer mig for resultatet, det udøvende, og musikken, det kunstneriske. Når jeg placerer mikrofonerne og lytter til første take, er det et interessant øjeblik. Jo mere erfaring, jeg får, desto oftere rammer jeg den rigtige mikrofonering første gang, forklarer Daniel, der fungerer som professionel tonemester på produktioner med Underholdningsorkestret, Copenhagen Phil og Malmö Symfoniorkester og på optagelserne af sonningtalenter i 2016 og 2017.
Kort om Daniel Davidsen, tonemester
Født: 1986, opvokset i København.
Studerer på tonemester kandidatuddannelsen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Har lavet optagelser med Danmarks Underholdningsorkester, Copenhagen Phil og Malmö Symfoniorkester.
Stipendiet
Tonemesterens “instrument” er mikrofonerne, hvor lyden skabes, og Daniel ønsker at anvende stipendiet til indkøb af nogle moderne amerikanske mikrofoner, der vil kunne forbedre hans produktioner.