BESTYRELSEN

Udover at pleje og udvikle fondens formue, der primært består af de ejendomme fru Léonie Sonning skænkede fonden ved dens oprettelse, er bestyrelsen optaget af at uddele den årlige Musikpris samt en række Talentpriser.

Musikprisen er en hædersgave, der skal uddeles til en internationalt anerkendt komponist, musiker, dirigent eller sanger.

Prisen kan ikke søges, og der foregår løbende et større researcharbejde med at finde de rette Prismodtagere. Bestyrelsen samarbejder med koncertarrangører og andre institutioner i musiklivet om afholdelsen af den årlige priskoncert samt ofte en række yderligere arrangementer og koncerter i tilknytning til priskoncerten.eo.

Talentpriserne, der med udgangspunkt i det danske musikliv uddeles til fortsat kunstnerisk udvikling for unge komponister, musikere, dirigenter eller sangere fra Norden, kan heller ikke søges. Bestyrelsen foretager ligeledes her et større researcharbejde med at identificere de ca. 10 årlige Talentprismodtagere samt sikre, at støtten bruges bedst muligt til ovennævnte formål. Bestyrelsen har også ansvaret for produktionen af et særligt formidlingsmateriale til brug for eksponering af talentprismodtagerne i medierne.

Via hjemmeside, pressemeddelelser, pressemøder m.m. sikrer bestyrelsen, at Léonie Sonnings Musikpris’ aktiviteter gøres tilgængelige nationalt som internationalt.

Bestyrelsens medlemmer

Medlemmerne af bestyrelsen forventes at have et overblik over det internationale musikliv samt det lokale danske og nordiske musikliv for at kunne komme med relevante forslag til modtagere af hovedprisen og talentpriserne.

Bestyrelsens medlemmer udpeges for 4 år – tre af dem af tre af landets største musikinstitutioner:
Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, Det Kgl. Teater og Danmarks Radio. Når de første gang mødes til et bestyrelsesmøde, skal de vælge en jurist som et fjerde medlem. De fire bestyrelsesmedlemmer supplerer sig med yderligere en musiksagkyndig, hvis hovedbeskæftigelse ligger uden for de offentlige musikinstitutioner. Der kan suppleres med yderligere et medlem.

Esben Tange (f. 1962)

Medlem af bestyrelsen siden 2004, senest genudpeget for en periode på fire år med virkning den 1. oktober 2024, fra 2012 også bestyrelsens formand.

Esben Tange er cand.mag. i musik- og medievidenskab fra Københavns Universitet. Musikkritiker ved Berlingske Tidende 1994-95.

Programmedarbejder og koncertvært i DR P2 siden 1995. I perioden 2007-2021 tillige redaktør.

Medstifter af Rued Langgaard Selskabet i 2007 og Rued Langgaard Festival i Ribe i 2010. Kunstnerisk leder af festivalen siden 2011 og festivalleder fra 2022.  Esben Tange er forfatter, foredragsholder og skribent af artikler om klassisk og moderne musik med særlig vægt på tiden omkring år 1900. Har skabt en række visuelt formidlede koncertforestillinger med musik af Rued Langgaard og beslægtede komponister.

Esben Tange har øvrige ledelseshverv:

Leder af Rued Langgaard Festival

Da Esben Tange har været medlem af fondens bestyrelse i mere end 12 år, er Esben Tange ifølge kriterierne fastsat i anbefalingerne om god fondsledelse ikke et uafhængigt bestyrelsesmedlem.

Torsten Hoffmeyer har øvrige ledelseshverv:

Formand for bestyrelserne i: C. L. Davids Fond og Samling, Davista K/S, Davista Komplementarselskab A/S, Oluf Brønnum & Co A/S, Oluf Brønnums Fond, Oluf Brønnum & Co. Holding ApS, Ferd. og Ellen Hindsgauls Almennyttige Fond, Incentive Fonden, CTKM 185 ApS og Davids Holding ApS.
Medlem af bestyrelsen i Det Danske Institut i Damaskus og Rued Langgaard Selskabet.

Da Torsten Hoffmeyer har været medlem af fondens bestyrelse i mere end 12 år, er Torsten Hoffmeyer ifølge kriterierne fastsat i anbefalingerne om god fondsledelse ikke et uafhængigt bestyrelsesmedlem.

Torsten Hoffmeyer (f. 1956)

Torsten Hoffmeyer er det juridiske medlem af bestyrelsen siden 1992 og er senest genudpeget for en periode på fire år med virkning fra den 1. oktober 2024. Han er advokat og har været partner i Advokatpartnerselskabet Horten.

Katrine Ganer Skaug (f. 1971)

Medlem af bestyrelsen siden 2014 som repræsentant for ”det frie musikliv”. Er senest genudpeget for en periode på fire år med virkning fra den 1. oktober 2024. Katrine Ganer Skaug har været næstformand for bestyrelsen siden 1. oktober 2020.

Katrine Ganer Skaug er cand.philol i musikvidenskab fra Universitetet i Oslo med baggrund som musiker, underviser og musikjournalist bl.a. i norsk radio (NRK P2), udover at arbejde som musikalsk dramaturg for den frie scenekunst. Hun har været ansvarlig programkoordinator ved en række nordiske festivaler med fokus på ny musik, som MAGMA 2002 Berlin, De Internationale Kirkefestspil i Kristiansand og Nordiske Musikdage. Fra 2003 – 2007 var hun generalsekretær for Nordisk Komponistråd og udviklede derigennem et dynamisk netværk mellem nordisk og internationalt musikliv.

Katrine Ganer Skaugs ledelseserfaring strækker sig fra chefstillinger i hhv. Orkester Norden (2007-2012), Esbjerg Ensemble (2012-2020), Copenhagen Phil og er i dag kunstnerisk chef for Helsingborg Symfoniorkester og Koncerthus.

Katrine Ganer Skaug har øvrige ledelseshverv:
Kunstnerisk chef for Helsingborg Symfoniorkester og Koncerthus
Medlem af bestyrelsen for Foreningen Musikhuset København, Kustnerisk Fakultet, Universitet i Lund og OPE-N (foreningen Opera Nord).

Katrine Ganer Skaug er ifølge kriterierne fastsat i anbefalingerne om god fondsledelse et uafhængigt bestyrelsesmedlem.

Helene Gjerris har øvrige ledelseshverv:

Medlem af bestyrelsen i: Dacapo Edition·S, Vera og Carl Johan Michaelsens Legat, Aennchen og Eigil Harbys Fond, Weyse Fonden, Tytte & Lillemor Faurschou’s Mindelegat and Mary & John Hartwig’s Foundation.

Helene Gjerris er ifølge kriterierne fastsat i anbefalingerne om god fondsledelse et uafhængigt bestyrelsesmedlem.

Helene Gjerris (f. 1968)

Helene Gjerris er med virkning fra 1. oktober 2024 udpeget af Det Kongelige Danske Musikkonservatorium for en 4-årig periode.

Helene Gjerris er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, og har haft en karriere som freelance sanger indenfor opera, oratorium, kammermusik, kabaret og eksperimenterende musik og teater siden 1993. Hun har dertil undervist på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Syddansk Musikkonservatorium siden 2004 og har været professor og faggruppeleder begge steder. Helene blev ansat som rektor for DKDM i august 2024 med ansvar for den fortsatte uddannelse af musikere til det højeste internationale niveau.

Hun har et stort nationalt og internationalt netværk både i musiklivet og indenfor videregående kunstnerisk uddannelse og sidder dertil i en række fondsbestyrelser.

Martin Brommann (f. 1963)

Martin Brommann er med virkning fra 1. oktober 2024 udpeget af udpeget af Det Kongelige Teater for en 4-årig periode.

Martin Brommann er uddannet fra Hochschule der Künste, Berlin, begyndte sin karriere som oboist og har haft ansættelser i Tyskland (Essen Philharmonie), Sverige og Danmark. Fra 2003 – 2013 ansat i orkesteradministrationen på Det Kongelige Teater samt aktiv som musiker i bl.a. Det Kongelige Kapel.

Fra 2013 – 2024 ansat ved Malmø Operaen. Frem til 2018 som stedfortrædende orkesterchef og derefter som chef for operaens orkester med kunstneriske ansvar var programlægning af operaens koncertserie og valg af dirigenter. Fra 2020 også chef for operaens kor og repetitører.

Martin Brommann er siden den 1. april 2024 ansat som Musik Direktør på Det Kongelige Teater med ledelsesansvar for Det Kongelige Kapel. Den kunstneriske udvikling og bevarelse af den eminente tradition der kendetegner Kapellet, er Martins fornemmeste opgaver.

Martin Brommann er ifølge kriterierne fastsat i anbefalingerne om god fondsledelse et uafhængigt bestyrelsesmedlem.

Tatjana Kandel har øvrige ledelseshverv: 

Medlem af Copenhagen Summer Festivals præsidium og medlem af bestyrelsen for Orkesterefterskolen, Holstebro.

Tatjana Kandel er ifølge kriterierne fastsat i anbefalingerne om god fondsledelse et uafhængigt bestyrelsesmedlem.

 

Tatjana Kandel (f. 1963)

Tatjana Kandel er med virkning fra 1. oktober 2024 udpeget af Danmarks Radio for en 4-årig periode.

Tatjana Kandel var fra 1988-2002 leder af Copenhagen Summer Festival, og begyndte i DR som producent for DR Underholdningsorkestret i 1989. I 2007 blev hun chef for DR Underholdningsorkestret og DR Big Bandet, i 2009 chef for DR Underholdningsorkestret, DRVokalensemblet, DR Koncertkoret, DR Pigekoret og korskolen, og i 2012 blev hun ansat som Planlægnings- og Repertoirechef for DRs Ensembler, med hovedansvar for DR Symfoniorkestrets klassiske koncerter.

Tatjana Kandel har gennem sit mangeårige virke et omfattende kendskab til det klassiske musikliv i Danmark og udlandet, og deltager som jurymedlem i internationale konkurrencer.