Léonie Sonning Talentprismodtager 2024
SANG
Der er to hjørnesten i Asmus’ liv, der har haft afgørende betydning for, at han er, hvor han er i dag. Den ene er, da han møder sin kone. Den anden er, da han får arbejde i en burgerkæde. Begge begivenheder handler om at hanke op i sig selv og finde ud af, hvad man skal med sit liv og gøre det, man brænder for.
Asmus er vokset op i et hjem, hvor sang og musik har været en naturlig og afslappet del af det åndelige interiør. Begge forældre er uddannet inden for klassisk sang, og Asmus’ far har altid krydret det daglige sprog med citater fra lige dele gamle sange og tegneserier.
Som det ofte er i musikfamilier, var det altid et ønske, at Asmus skulle spille et musikinstrument. Som fireårig blev han sendt til violin, men det holdt ikke længe. Heller ikke klaverundervisning hos mormor fangede den da lidt ældre Asmus, der hellere ville spille hård rock på guitar. Forældrene mente dog, at det ville være en god idé at starte med klassisk guitar, men efter kort tid blev også den sendt i skammekrogen. Det blev også til noget trommeundervisning, men ligesom med alt andet, så slap tålmodigheden op inden længe.
Sådan var det også i skolen, der heller ikke var et hit for unge Asmus. Først i gymnasietiden oplevede han en form for faglig succesoplevelse, men det var ikke i skoletiden. Derimod havde han fået job som kirkesanger i den kirke, hans mor sang i. Her fandt han for første gang ud af, at der var noget, han var naturligt god til, og som han kunne bidrage med i samspil med andre. Han kunne udfylde sin plads i sin stemmegruppe og være en del af noget større. Men han manglede stadig selvdisciplinen til at drive det videre end til kirkesang.
Efter gymnasiet mødte Asmus sin kommende kone. En uge efter, de var startet på højskole, blev de kærester. Hun er den diametrale modsætning til ham og har orden i tingene. Hun lærte Asmus at kæmpe for det, man brænder for, og fik sendt ham ned i øvelokalet. Han blev optaget på MGK i klassisk sang og begyndte at tage sangen alvorligt. I mellemtiden flyttede de to sammen i en lejlighed i Hvidovre, og nu blev der pludselig stillet krav i form af faste udgifter.
For at bidrage til husholdningen, tog Asmus et job på den lokale McDonalds og her oplevede han endnu engang, at han kunne passe ind i en sammenhæng og et arbejdsfællesskab. Han har det faktisk godt der og får især den selvdisciplin, han så længe har savnet, ind under huden. “Det med at falde ind i en arbejdsrutine, blev min værnepligt, eller i hvert fald en måde at lære at forholde mig til disciplin.” Men han fik også den erkendelse, at han ikke skulle blive der for altid. Og at han var nødt til at kæmpe for det, han virkelig brændte for, hvis han ikke skulle ende med at stå over frituren for evigt.
Siden fik Asmus afsluttet MGK og blev optaget på Syddansk Musikkonservatorium i Odense, hvor de flyttede til og fik en søn. “Det giver da den største glæde i livet, man kan opnå,” som Asmus udtrykker det. Livet giver mening, og karrieren har taget fart. Han har roller i operaer, synger oratorier og messer og er hele tiden i stadig udvikling.
Kort om Asmus Hanke Frederiksen
Født 1997 i København.
Uddannet ved Aurehøj Gymnasium, MGK Frederiksberg og Syddansk Musikkonservatorium, Odense.
Sanglærere: Morten Hjelt, Jens Søndergaard, Reinaldo Macias, Henriette Bonde-Hansen og Jakob Bloch Jespersen.
Har været solist i Händels Messias, Ravels Don Quichotte à Dulcinee og Faurès Requiem med Odense Symfoniorkester og i Brahms Requiem med Sønderjyllands Symfoniorkester. Schaunard i Puccinis La Boheme med Helsingør Kammeropera og Aeneas i Purcells Dido og Aeneas med Opera Nordsjælland.
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Pengene, der følger med Léonie Sonnings Talentpris, skal bruges på sangtimer med operasanger Reinaldo Macias, dramaforløb hos to danske instruktører, en studierejse i Europa med henblik på at indstudere en operarolle inden for Asmus’ kernerepertoire og til udgifter ved foresyngninger på diverse operahuse i Europa.