Léonie Sonning Talentprismodtager 2019
Han prøvede, men det lykkedes ikke at blive andet end noget med musik
Da Asbjørn var barn i Asker, lidt uden for Oslo, tog hans mor ham med til en koncert med den norske basunist Christian Lindberg. Selv om Christian Lindberg var alene på scenen med sin basun, fyldte han hele rummet op “som fyrværkeri af en anden verden”, og gav den unge Asbjørn en oplevelse, han vil huske for livet.
Her indså han, at den musik der udøves her og nu, er vigtig. Det gav Asbjørn et hint om, at det var det, han skulle beskæftige sig med senere i livet. “Det var ret overvældende at opleve sådan en rockstar på basun”. Mødet med stjernen var en milepæl i Asbjørns liv, med stor betydning for hans senere valg.
Asbjørn spillede selv basun som barn, men det var en helt anden musikalsk fremtid, der ventede ham og det skulle være søsteren Gudrun, der viste vejen. Med tre års forspring viste hun den unge Asbjørn, at man kan spille i det lokale harmoniorkester, at man kan gå på musikgymnasium og -højskole; at der er noget, der hedder et musikkonservatorium. Og at man faktisk kan overleve en freelancetilværelse som musiker.
Forsøgte IKKE at blive musiker
Asbjørn er opvokset i et hjem, hvor musikken altid har haft en stor plads, men på amatørplan. Hans forældrene arbejdede hhv. på kontor og som fysioterapeut, men var meget aktive som fritidsmusikere. Faderen var leder af et kirkekor og moderen spillede tuba i et harmoniorkester. Asbjørn var derfor indstillet på, at når han var færdig med at gå på diverse musikskoler og konservatorier, så skulle han i gang med noget andet.
Efter et forsøg på teologistudier, hvor alt var skønt – fra vaflerne i kantinen og studiemiljøet til bøgernes indhold – måtte han dog indse, at det ikke ville lykkes ham, at lave noget andet end musik. Sideløbende studier i musikvidenskab optog ham mere, og en udeblivelse fra en teologieksamen til fordel for et musikjob afgjorde sagen. Musikken vandt.
Efter studier i klassisk sang og korledelse på universitet i Tromsø og musikvidenskab i Oslo, har Asbjørn siden afsluttet en uddannelse i både klassisk og rytmisk korledelse på Det Jyske Musikkonservatorium. I 2018 afholdt han sin debutkoncert i Aarhus Domkirke, som den første ved Det Jyske Musikkonservatorium i hovedfaget Klassisk Korledelse.
En god dag på arbejde
Siden er det blevet til ansættelse som lærer på Orkesterefterskolen i Holstebro, grundlæggelsen af ny-musikensemblet, Ensemble Edge, og job som chefdirigent for Aarhus Amatørsymfoniorkester.
På vegne af Aarhus Amatørsymfoniorkester tog Asbjørn kontakt til Det Jyske Musikkonservatorium og foreslog et samarbejde med konservatoriets sangafdeling. Det førte i maj 2018 til en opførelse af Mozarts Tryllefløjten i Musikhuset i Aarhus.
Med 900 publikummer i salen og over 150 musikere og sangere på scenen var det altså “en god dag på arbejde” for Asbjørn, der stod i spidsen for det hele som chefdirigent og initiativtager.
Kort om Asbjørn Faleide Fristad
Født i 1988 i Asker, Norge
Uddannet fra Det Jyske musikkonservatorium, hvor han har studeret kandidat- og solistuddannelse i klassisk korledelse samt masteruddannelsen i rytmisk korledelse.
Debutkoncert i 2018.
Bacheloruddannelse i klassisk sang fra Musikkonservatoriet ved Universitetet i Tromsø.
Studeret musikvidenskab ved universitetet i Oslo og korledelsesstudier i Tromsø.
Chefdirigent for Aarhus Amatørsymfoniorkester.
Var med til at grundlægge ny-musikensemblet Ensemble Edge – og har i den forbindelse dirigeret flere projekter, hvor ny musik for kor og strygere er omdrejningspunktet.
Fra efteråret 2018 lærer på Orkesterefterskolen i Holstebro.
Bor sammen med sin danske hustru Liv i Risskov.
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Asbjørn vil bruge pengene fra Léonie Sonnings Musikfond på et godt klaver med en god klang, som skal være hans redskab til den daglige øvning og inspiration.