Martin Stauning

Léonie Sonning Talentprismodtager 2016

Noder og tegn er en slags koreografi for instrumenterne

Jeg oplever musik som noget meget, meget fysisk
Han begyndte på Det Kongelige Teaters Balletskole som syvårig. Han blev ved balletten, indtil han var 24 og kan i dag takke teatrets husorkester Det Kongelige Kapel for dets rolle som en musikalsk inspirationskilde gennem en stor del af hans liv.

Martin husker, hvordan han som syvårig var på scenen og sad med fødderne ud over orkestergraven under et stort crescendo.

Det var en regulær, fysisk reaktion, hvor hele kroppen begyndte at ryste. Og da tænkte jeg: Musik kan noget og det er jeg nødt til at vide, hvad er. Operaen (Alban Bergs Wozzeck) er stadig noget af min yndlingsmusik, husker Martin.

Sidenhen skiftede han over og blev komponist. Men hans musik er stadig meget forankret i kroppen.

At optage musikken og give den tilbage

Som danser optager man musikken i sin krop og giver den tilbage gennem sin krop. Det er jo også det, jeg gør som komponist. Jeg har simpelthen optaget så meget musik i mit liv. Nu er det bare gennem papir, blyant og computer, jeg giver den tilbage igen. Noder og tegn er en slags koreografi for instrumenterne. Og jeg oplever musik som noget meget, meget fysisk,understreger Martin.

Når Martin skriver musik i dag, kan han godt lide at lade sig inspirere af legoklodser. De har en fast form og farve og så kan man kombinere dem på alle mulige måder i en uendelighed. Fuldstændig ligesom musik. Martin brugte dem sidste år, da han arbejdede på et større ensembleværk.

Martin har blandt andet opført et selvkomponeret solostykke skrevet for fingermikrofoner og latexdragt.

Et på alle måder vanvittigt grænseoverskridende projekt, griner Martin.

Stipendiet på 60.000kr. er en stor ting for Martin. Det er simpelthen bare mange penge for en komponist. Den umiddelbare reaktion, da han fik beskeden fra Sonning var:

Hold da kæft! og derefter forklaringen:

For en komponist er det absurd mange penge. Når det er sagt, så er det også en mulighed for at gennemføre et projekt, få noget ro og noget vejledning fra nogen, der tænker anderledes end mig selv og det glæder jeg mig til, slutter Martin.

Familien

Martin er 33 år gammel og komponist. Hans forældre hedder Lone og Erik. Han er vokset op på den københavnske vestegn samme med sine to ældre søskende Lisbeth og Johnny.

Oprindeligt begyndte Martin som balletdanser og det var via dansen at han stiftede bekendtskab med musikken.

Karrieren hidtil

Martin Stauning (f. 1982) er efter uddannelse og virke som danser ved Den Kongelige Ballet uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor han studerer i solistklassen hos Hans Abrahamsen og Niels Rosing-Schow. Martin Stauning har skrevet musik for mange forskellige besætninger og arbejdet med lydinstallation og performance. Han økonomiserer med sit materiale i stærkt koncentrerede forløb, og poetisk oprigtighed og det absurde eksisterer side om side med de overordnede musikalske udtryk. Martin Stauning er også en aktiv performer og har ud over egne værker opført værker af John Cage, Alvin Lucier og Jeppe Ernst. I disse solo-forestillinger arbejder han med den fysiske manipulation af lyd gennem kropslig interaktion med omgivelserne.

Talentprisen

Talentprisen på 60.000 kr. anvendes til studie- og arbejdsophold i Berlin samt til vejledning hos Simon Steen-Andersen og Juliana Hodkinson.

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere