Léonie Sonning Talentprismodtager 2018
Jeg drømmer om at få musikken til at strømme, uden at jeg blander mig for meget
Det var på en måde tilfældigt, at jeg kom til at spille klaver, siger Christian Grøvlen.
Vi havde et klaver i hjemmet og en dag, hvor jeg sad og spillede for mig selv, spurgte min mor, om jeg kunne tænke mig at få undervisning. Det kunne jeg da godt.
Jeg er jo fra Bergen i Norge, så mine første musikalske indtryk har jeg gennem Griegs musik. Ved min første klavertime erklærede jeg, at jeg gerne ville lære at spille morgenstemning af Grieg. Min klaverlærer blev lidt paf over, at jeg kendte Grieg, men det betød meget for mig. Jeg har altid været ambitiøs og da jeg var 10-11 år, besluttede jeg, at jeg ville være professionel musiker. Og lige siden har mit musikalske virke være drevet af min egen ambition.
Når Christian skal sætte sig ind i et nyt værk, studerer han først partituret. Han bruger ikke klaveret i den fase, men noterer fingersætningen med en blyant. Det er meget vigtigt at få den på plads, inden han spiller, så han ikke får indarbejdet nogle uhensigtsmæssige vaner.
Fingersætningen er på en måde broen imellem de tekniske og de musikalske aspekter. Og det er det musikalske, der er vigtigst, siger Christian.
Han noterer også alle sine tanker og associationer, som dannes af musikken. Det gør han i det hele taget en del, noterer med blyanten. Han er åben for, at næsten alt kan være en inspirationskilde for ham som musiker. Derfor har han altid blyanten med sig. Når der så er oplevelser, der inspirerer eller giver input til musikken, noterer han dem ned. Enhver association, eller ide om noget kunstnerisk, musikalsk eller praktisk, der kan hjælpe ham i processen med at blive dygtigere og gøre fremskridt, bliver noteret.
Jeg har en drøm om frihed. At kunne sætte mig ned og være fri for alle analyser og forarbejder og bare præsentere musikken, uden at blande sig for meget i det; at få musikken til at strømme, siger Christian.
Som udøvende musiker oplever Christian at hans virke har to sider. Der er den ene, der er meget konkret, håndfast og kvalitetssikret med hensyn til spillet. Den anden side er mere uforklarlig. Den handler om flygtigheden i at kunne præsentere noget, som langt overgår vores forstand og forklaringsevne.
Det er det, jeg drømmer om og hvis jeg kommer derhen, vil mine andre drømme og karrieremæssige ambitioner nok blive opfyldt som en konsekvens af det. Det er i hvert fald ikke omvendt; man bliver ikke en større kunstner af at spille i Musikverein i Wien, siger Christian.
Den drøm; ønsket om at opnå det, den er stærk for mig, siger Christian.
Christian er født i Bergen og bor nu i Oslo, som er hans base for karrieren som pianist. Han spiller mange recitals rundt omkring i Norge og vil nu arbejde på en mere international karriere. På Instagram har han 30.000 følgere, som han gerne vil ud at møde til koncerter.
Kort om Christian Grøvlen, klaver
Født i Bergen i 1990. Christian Grøvlen har spillet klaver siden han var 5 år, og er i dag en af Norges mest prominente unge kunstnere. Han gik på Norges Musikkhøgskole, hvor han tog kandidateksamen i klaver. Han er debuteret fra solistklassen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
Fra han var teenager har Christian Grøvlen optrådt som solist, akkompagnatør og kammermusiker. Han har spillet ved mange af de største festivaler i Norge og med bl.a. Bergen Filharmoniske Orkester, Ensemble Allegria og Nordic Harmony. Han har også spillet recitals på Edvard Grieg Museum i Troldhaugen næsten hvert år.
Christian Grøvlens første soloindspilning ”BACH – Inside Polyphony” udkom i juli 2017 på det anerkendte norske pladeselskab 2L Nordic Sound. Han er desuden komponist. I november 2017 holdt han sin første recital i Den Norske Opera.
Sådan bruger Christian sit stipendium fra Léonie Sonnings Musikfond
Christian vil bruge stipendiet til at arrangere koncerter i udlandet, tage timer og deltage i klaverkonkurrencer.