Léonie Sonning Talentprismodtager 2020
Konkurrencemenneskets dilemma
Med en konservatorieuddannet guitarist som far, en mor, der er vært på DR P2, og en lillebror, der spiller cello, har der ikke manglet klassisk musik i Adams barndom. Det var derfor ganske naturligt at begynde at spille et instrument i en tidlig alder. Da Adam var fem år, faldt valget på violinen.
I det meste af Adams opvækst var musikken dog i skarp konkurrence med forskellige former for sport, først og fremmest badminton og tennis. Som konkurrencemenneske passede badmintonturneringerne fint ind i Adams behov for at komme af med noget udadvendt energi. Mens musikken stillede krav om indadvendt fordybelse som modpol.
”Jeg vidste faktisk ikke, hvilken vej jeg ville gå, før jeg blev nødt til at vælge. Ellers ville jeg aldrig nå et højt niveau”, forklarer Adam om den tid i sit liv, hvor de mange sportsaktiviteter blev degraderet til hobby.
Et ultimatum fra mor
Adam blev allerede tidligt i sit liv bedt om at træffe et vigtigt valg. For når man bor i et landsbysamfund i Præstø på Sydsjælland, er man nødt til at køre langt for at få sine børn til sport og musik. Efter at have kørt tusindvis af kilometer, uden at indlæringskurven inden for det musikalske var steget mærkbart i noget tid, spurgte Adams mor sin dengang 8-årige søn, om han ikke skulle nedprioritere musikken? Det blev et klart nej.
”Fra det tidspunkt følte jeg, at det var mit eget ansvar”, siger Adam med en vis stolthed i stemmen. Det var en vigtig beslutning, der nok også gjorde det nemmere for ham senere at vælge mellem sport og violin.
At rejse er at udvikle sig
For Adam er deltagelse i konkurrencer og det psykiske pres, der følger med, et nødvendigt onde. Det handler for ham først og fremmest om at presse sig selv til det yderste og på den måde udvikle sig igennem intensiv øvning. Derudover følger der en masse rejser med, hvilket passer Adam glimrende.
”Når man spiller klassisk musik, er det vigtigt at være bevidst om de kulturer og den historie, som musikken er rundet af. Netop det at rejse giver et helt andet indtryk, end hvis man læser om det i en bog”, fortæller Adam om sin rejselyst.
Som violinist er det vigtigt for Adam, at musikken opstår i nuet, og at øjeblikket råder, når han spiller koncerter. Derfor er han begyndt at udvikle flere forskellige måder at spille det samme stykke på, så han på scenen kan vælge ud fra øjeblikkets stemning, hvordan udtrykket skal være lige netop den dag.
I øvelokalet kan man forberede sig ned til mindste detalje, hvordan man vil spille i koncertsituationen, med det resultat, at man kun kan blive skuffet, fordi man alligevel aldrig kan leve op til den standard, som man har sat for sig selv. Hvis der kommer bare et element af legende improvisation ind over, vil man ifølge Adam Koch Christensen altid føle, at man var til stede, og at man gjorde sit bedste.
Kort om Adam Koch Christensen
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Pengene, der følger med Léonie Sonnings Talentpris, skal bruges til at dække rejseudgifter i forbindelse med konkurrencer og masterclasses i udlandet.