Léonie Sonning Talentprismodtager 2023
Da slagtøjsspilleren Kasper Grøn var barn, blev han spurgt i skolen, hvad han ville være, når han blev stor. Kasper var meget konkret, og sagde at han ville uddanne sig som musiker, og spille i Aalborg Symfoniorkester, sammen med sin mor, der er cellist der.
Det varmede nok om hjertet hos Kaspers mor. Hun var af den overbevisning, at musikudfoldelse er afgørende for et barns dannelse. Så både Kasper og hans søster blev sat på musikskolebænken i en tidlig alder. Og for at fremme processen lidt, blev det i den lokale garde, for der var ingen venteliste.
Kasper så sig varm på trommen, og den har han slået på lige siden. Først på marchtromme i Aalborg Garden og derefter et bredere udvalg af slagtøj på Orkesterefterskolen i Holstebro og MGK tilbage i Aalborg, sideløbende med gymnasiet. Bortset fra et ophold i Helsingborg i Sverige, har Kasper siden taget sin uddannelse i klassisk slagtøj i Odense på Syddansk Musikkonservatorium og har også kastet sig over musikdramatikken som skabende kunstner.
ØLDÅSER OG SLAGTØJ
Noget af det bedste ved at spille slagtøj, er ifølge Kasper de mange muligheder der er at udfolde sig på. Alt kan i princippet tælle som et slagtøjsinstrument, og man kan virkelig få udlevet sin kreative indre opfinder. Det gælder ikke mindst for de fem-liters øldåser, som han måtte til Tyskland for at indkøbe til værket Stonewave. Her er der indskrevet 10-15 stykker forskellig metal efter eget valg, og netop den type dåser har den helt perfekte klang.
Så Kasper tog en tur over grænsen og hentede fem-seks fustager med hjem til Odense, hvor han fik brug for hjælp. “Jeg drikker ikke selv, så det var forhåbentlig til stor glæde for alle mine venner, at vi holdt nogle fester, hvor de kunne få tømt de her øldåser, så jeg kunne spille på dem.”
En anden side ved at spille slagtøj, der kræver en god portion kreativitet, er at man står for alle lydeffekterne, især i musikdramatiske opsætninger. Lige fra proppen der springer i Champagnegaloppen til tordenvejr i diverse operaopsætninger. Og måske er det netop det, der har gjort Kasper interesseret i selv at skabe dramatik. Det hjalp også en del, at byens skuespillerskole i højere eller mindre grad har indgået samarbejder med konservatoriet, mens han gik der. Det har skabt kontakter, der har åbnet helt nye døre for Kasper.
CORONA OG OPERA
Kasper har bragt det så vidt, at han har skrevet en opera, sammen med sopranen Anne-Sofie Møller Olesen. Den tager udgangspunkt i den første corona lockdown og er skrevet midt imens det stod på. Det lykkedes så langt som at samle alle de medvirkende, få Den Fynske Opera til at sætte den op og gennemføre generalprøven. Derefter gik det galt og forestillingen lukkede ned – på grund af corona. En i produktionen havde en kæreste der fik konstateret smitten og derfor blev det hele lukket. “Det er i hvert fald skæbnens ironi, om noget” konstaterer Kasper. Forestillingen blev aldrig gennemført dengang, men er sidenhen blevet opført i februar 2023.
Det bliver ikke den sidste dramatikopsætning Kasper har været involveret i. Han har fået blod på tanden og vil i fremtiden søge projekter der peger i den retning.
Og hvordan gik det så med Kaspers barndomsdrøm? Den er blevet indfriet flere gange, som vikarierende slagtøjsspiller i Aalborg Symfoniorkester – sammen med sin mor på cello.
Kort om Kasper Grøn
Født i Aalborg i 1991.
Startede til tromme i Aalborg Garden da han var ni år.
Gik på Orkesterefterskolen i Holstebro i 2007.
Tog MGK sideløbende med gymnasiet.
Bachelor i slagtøj på Syddansk Musikkonservatorium i 2016.
Forløb med Johan Bridger på Sundsgårdens musiklinje i Helsingborg, Sverige.
Solistklassen på Syddansk Musikkonservatorium.
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris, vil Kasper bruge på at anskaffe sig et klokkespil, et trommesæt og nye bækkener.