EVELYN GLENNIE MODTAGER LÈONIE SONNINGS MUSIKPRIS 2023
Den britiske percussionist Dame Evelyn Glennie modtog Léonie Sonnings Musikpris 2023 på 1 million kroner. Det skete ved en storslået priskoncert i DR Koncerthuset den 15. juni 2023.
Priskoncerten blev en spektakulær hyldestkoncert til årets prismodtager. Ved priskoncerten den 15. juni 2023 kunne Glennie opleves som solist i selskab med DR Symfoniorkestret, hvor de blandt andet opførte James MacMillans ikoniske Veni, Veni Emmanuel Koncert for slagtøj og orkester. Aftenen bød også på en helt speciel hyldest til modtageren, da 35 professionelle og studerende slagtøjsspillere fra hele Danmark hyldede prismodtageren og slagtøjsmusikken med et værk bestilt til lejligheden i DR Koncerthuset. Dagen efter priskoncerten gav Evelyn Glennie en artist talk og en masterclass på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
PROGRAMMET FOR PRISKONCERTEN
Søren Monrad: Evelyn Glennie Tribute
Koncert Ouverture i Foyeren og på pladsen foran Koncerthuset.
Solist: Morten Friis
I Koncertsalen
James MacMillan: Veni, Veni Emmanuel Koncert for slagtøj og orkester (1991-92) (25′)
- Introitus – Advent
- Hjerteslag
- Dans – Hocket
- Overledning: Sekvens I
- Gaude, Gaude
- Overledning: Sekvens II
- Coda – Påske
Pause
Michael Daugherty: Dreamachine for solo slagtøj og orkester (2014) (35′)
- Da Vinci’s vinger. Marimba.
- Rube Goldbergs Variationer. Små håndholdte instrumenter.
- Elektrisk ål. Vibrafon.
- Vulcans smedje. Lilletromme.
Prisoverrækkelse
Áskell Másson: Konzertstück for lilletromme og orkester (1982) (10′)
DR Symfoniorkestret
Dirigent: Geoffrey Paterson
Lyt til priskoncerten, der blev transmittereret på DR P2, her.
BEGRUNDELSEN
Evelyn Glennie er den første percussionist, der modtager Léonie Sonnings Musikpris.
Léonie Sonnings Musikpris 2023 tildeles med 1 million danske kroner slagtøjsspilleren Dame Evelyn Glennie.
Léonie Sonnings Musikfond udtaler:
”Evelyn Glennie er som kunstner i usædvanlig grad en foregangsperson. Med sin stærke forestillingsevne, nysgerrighed og mod, har hun gennem et helt liv udfoldet slagtøjets mange udtryksmuligheder.
At miste hørelsen betød for Evelyn Glennie, at hun skulle lære at lytte og sanse anderledes i den dybest tænkelige forstand. Derfor er hendes kunstneriske udtryk præget af et enestående, omfangsrigt, følsomt og ekspressivt klangunivers.”
Prisen blev overrakt af medlem af Léonie Sonnings Musikfond, Uffe Savery.
Evelyn Glennie har valgt at donere pengene fra prisen til The Evelyn Glennie Foundation.
I sin takketale udtalte Evelyn Glennie blandt andet:
“I am extremely honoured to address you all this evening. Never in my wildest dreams had I imagined standing here receiving an award as important and symbolic as the Leonie Sonning Music Prize.
From the deepest part of my heart, thank you so very much for even considering me for this special award and for having faith in what I am trying to cultivate in my life. My aim is for the effects of this Prize to be felt by many through the work of my Foundation, The Evelyn Glennie Foundation, whose mission is To Teach The World To Listen.”
Se en reportage fra aftenen, inklusive talerne fra Uffe Savery og Evelyn Glennie, her.
Optagelser: Nikolaj Lund.
EVELYN GLENNIES BESØG I FEBRUAR
I februar besøgte dette års vinder af Léonie Sonnings Musikpris for første gang i år Danmark til hvad der skulle vise sig at blive en forrygende weekend med den skotske percussionist.
Det skete i forbindelse med en række arrangementer i hovedstadsområdet, hvor Léonie Sonnings Musikfond i samarbejde med flere kulturpartnere satte fokus på musik, der ikke kan høres. Det nysgerrige danske publikum fik således mulighed for at opleve Glennie give et indblik i sin imponerende karriere og rammerne omkring denne. En storslået karriere, hun har formået at skabe på trods af at have været døv siden 8-års alderen.
Over to dage kunne Evelyn Glennie opleves i DR Koncerthusets studie 2, hvor Léonie Sonnings Musikfond i forbindelse med OperaNords musikforestilling ’For Døve Ører’ inviterede til ’artist talk’. Her fik publikum mulighed for at komme tæt på Evelyn Glennie både som musiker og menneske, mens hun undervejs også optrådte med musikalske eksempler.
Vært ved arrangementet var musikformidler og radiovært Benedikte Granvig.
Cinemateket dannede rammen om fremvisningen af den prisbelønnede dokumentarfilm Touch the Sound, der handler om Glennie og hendes møde med den britiske multiinstrumentalist og improvisator Fred Firth. Glennie introducerede filmen, inden publikum blev taget med ind i fortællingen fra 2004, som efter udgivelsen vandt en BAFTA Award for ’Bedste dokumentarfilm’.
Unge slagtøjselever på den københavnske vestegn fik også en unik mulighed for at lade sig inspirere Glennie. Det skete, da Glennie gav en masterclass og mødte de unge, engagerede slagstøjselever i rummet, der er opkaldt efter hende selv, Evelyn Glennie Percussion Room, i det nybyggede Kulturskolerne Høje-Taastrup. Glennie gav undervejs og efterfølgende udtryk for, at hun var meget glad for at møde de unge musikere, og at netop dette besøg betød noget særligt for hende.
Det tidlige besøg i Danmark blev afsluttet med rundbordssamtale under overskriften ’music and deafness’ på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet. Her var fokus rettet mod, hvordan døvhed ofte fejlagtigt bliver opfattet som en tilstand af total stilhed. Deltagende i samtalen var foruden Glennie, Jessica Holmes fra Københavns Universitet, sanger og forfatter Lotte Rømer samt hjerneforsker ved Aarhus Universitet, Peter Keller.
EVELYN GLENNIE OG DANMARK
Evelyn Glennies historie med Danmark rækker dog flere år tilbage, og hun er tidligere blevet hyldet for sine optrædener i Danmark.
Allerede i 1990 var Evelyn Glennie solist i hele to slagtøjskoncerter af henholdsvis den amerikanske komponist Fisher Tull og franske Darius Milhaud ved koncerter med Sønderjyllands Symfoniorkester.
I november 1995 gav Evelyn Glennie en koncert med pianisten Philip Smith på Louisiana Museum of Modern Art. Ved den lejlighed skrev Jens Brincker i Berlingske Tidende: ”Den engelske slagtøjsspiller Evelyn Glennie er et fænomen… Med de bare fødder solidt plantet som antenner stod hun i koncertsalen på Louisiana og optog indtrykket af klangene fra sin store marimba i sin krop. Hun forvandlede dem til rytmiske spændinger og nye klanglige impulser… sjældent har man oplevet moderne kompositionsmusik spillet med en sådan fysisk nærhed og udstråling.”
I 1997 skrev den britiske komponist Piers Hellawell dobbeltkoncerten ”Drum of the Nåjd” for blokfløjte, slagtøj og kammerorkester til Michala Petri (modtager af Léonie Sonnings Musikpris i år 2000) og Evelyn Glennie. Efter uropførelsen i Wales i november 1997 med Royal Northern Orchestra var Petri og Glennie på to turneer med dobbeltkoncerten i Storbritannien.
Evelyn Glennie tog som en af de første percussionister det dansk udviklede slagtøjsinstrument alufon til sig, og benyttede det ved sin performance ved åbningen af OL i London i 2012.
I januar 2014 uropførte Evelyn Glennie Anders Koppels Concerto for Aluphone (doubling Marimba) and Orchestra ved to udsolgte koncerter med Odense Symfoniorkester. Siden da har Evelyn Glennie været med til at udvikle en model af instrumentet med navnet Glennie Concert Aluphone.
Evelyn Glennie har foruden flere koncerter af Anders Koppel også været solist i slagtøjskoncerter af Per Nørgård og Poul Ruders.
Det skrev pressen om evelyn glennies besøg i danmark
“Verden er fuld af lyd, og uden tvivl har jeg fået skærpet mine sanser de seneste dage, hvor jeg har fulgt percussionisten Evelyn Glennie ved hendes besøg i Danmark. Der er tale om en slags forpremiere på hendes visit til juni, hvor hun får overrakt den fornemme Léonie Sonnings Musikpris. Her skal hun spille slagtøjskoncerter af James MacMillan, Michael Daugherty og Áskell Másson, og jeg kan bare sige: Bestil billet til en oplevelse af en anden verden. Glennie spiller fantastisk og er rigtig godt selskab på en scene.”
Læs hele Synne Rifbjergs interview med Evelyn Glennie i Weekendavisen her