Léonie Sonning Talentprismodtager 2022
Selvom Lorenzo Colombo er klassisk uddannet perkussionist, består hans “instrumenter” lige så meget af elektroniske pads, gamle computerkeyboards, plastiklåg man kan finde i køkkenet, projektorer og storskærme. Lorenzo definerer da også sig selv som performer og ikke udelukkende som musiker.
Som yngre var det da også mere kunstens muse end musikkens der bevægede ham. Som 14-årig startede han på kunstgymnasium i Milano og studerede maleri og skulptur, og interessen for den visuelle kunst har hængt ved i hans musikalske virke.
“Generelt tænker jeg på kunst som en spand, hvor man kan mixe mange forskellige elementer og musik er blot en del af det“.
Også arkitektur og rumfornemmelse spiller en stor rolle for Lorenzo. Især er han inspireret af avantgardekomponist og arkitekt, Iannis Xenakis, hvis elektroakustiske værker og store multimedia performances, ofte er skrevet til specifikke rum eller steder. Så det har altid været spændende for ham at forsøge at blande arkitekturen og den akustik den afføder, med det visuelle i form af lys og video og så lyd og musik til et samlet æstetisk udtryk.
Portugisiske Igor Silvas stykke “Zone#1 (fake homeostasis)” sammenfatter den æstetik Lorenzo arbejder på i øjeblikket. “Det er et stykke hvor lydelementerne vil påvirke videoer og billeder. Hvis jeg for eksempel slår på et objekt, vil det afføde et lysglimt på skærmen. Så stykket består ikke blot af musikken, men også af de billeder musikken skaber samtidig”.
Den fysiske oplevelse af musik
Selvom kunsten var hans store interesse som ung, husker Lorenzo hvordan musikken altid var tilstedeværende i hans barndom. Hans far har en stor passion for musik, og Lorenzo blev meget tidligt præsenteret for vinylplader med især punkrock som The Ramones og The Clash.
Senere spillede han selv i punk- og heavybands og lærte dengang meget af det han ved om musik og performance. Den særlige energi og kropslige oplevelse af musikken eksempelvis punk eller techno giver til sit publikum, er en ting han er meget bevidst om. Det er en energi han forsøger at arbejde ind i sine koncerter og transmittere videre, selvom det er en klassisk koncert.
At finde sin egen stemme
Lorenzo husker, hvordan han komponerede da han var teenager, og han tænker tilbage på det som et tidspunkt, hvor han virkelig følte sig som sig selv. Det er noget Lorenzo ønsker at udforske fremover. En del af pengene fra Sonnings Talentpris skal gå til udviklingen af Lorenzos første solo projekt.
Noget Lorenzo især holder af når han arbejder med andres værker, er når der i stykkerne er indtænkt rum til improvisation. Som performer forsøger han konstant at finde “sit eget sprog” og disse små rum i værkerne giver ham en frihed til at gøre dette. Han håber at han med pengene kan få tid til at udforske og udvikle ideer til sit eget kunstneriske udtryk.
“For mig er musik den nemmeste form for kommunikation og jeg har brug for at opbygge et narrativ og et musikalsk vokabular, så jeg kan “tale” igennem det fremover”.
Det ligger Lorenzo på sinde at fremhæve, at han altid har fået lov til at udfolde sin kunst på konservatoriet. Mange har den opfattelse at der på konservatoriet er en konservativ og nærmest militaristisk disciplin, der tvinger de studerende til at kunne deres Brahms og Tjajkovskij. Det er slet ikke hans oplevelse understreger Lorenzo. Tværtimod har han altid fået plads og tilskyndelse til at udfolde sig og være en fri kunstner.
Kort om Lorenzo Colombo
Lorenzo Colombo er født i 1990 i Milano, men er i dag bosat i København. Han har en bachelor og master i slagtøj ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Udover at være prisvinder på DKDM for sin refleksionsopgave ”KONTAKTE – reflections towards a new chamber musik practice” har han også vundet ”Premio Nazionale delle Arti” (2011), The International Percussion Competition and Festival, Pavia Milano (2015) og DKDM’s solistkonkurrence (2022). Han er derudover stifter og medlem af orkestrene NEKO3, monoC og Seit Quartet.
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris, skal bruges til et intensivt kursus i visuel kunst, med vægt på relationer mellem billeder og lyd, samt indkøb af elektronisk udstyr som skærme, projektorer, mikrofoner og musikalsk software.