Léonie Sonning Talentprismodtager 2022
Det blev måske ikke det ophold Katrin Mathiesen havde forestillet sig, da hun i 2020-21 tog på udveksling i Paris på Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris. En skole for klassisk musik, jazz og dans.
Katrin havde store forventninger om at møde andre musikere og medstuderende, men den fælles undervisning i orkester var suspenderet på grund af Covid19 pandemien, så det blev mest bare soloundervisning for Katrins vedkommende.
Hun havde især glædet sig til at opleve Paris´ store udbud af live musik, og byens overflod af kultur og kunst generelt. Men det notoriske parisiske natteliv blev der ikke meget af, med udgangsforbud og restriktioner om at være hjemme senest kl. 18.
Men udgangsforbud og spærretid skabte til gengæld et helt specielt sammenhold på det kollegium hvor hun boede, der primært var for danske studerende. De andre på kollegiet var ikke musikere, men studerede mange forskellige fag. Det var dejligt også at møde andre der beskæftigede sig med noget andet, og sammenholdet holdes stadig i live, ved månedlige møder i deres madklub.
Musikkens sprog
Katrin var blot seks år gammel da hun startede med at spille, så hun kan nærmest ikke huske en tid uden musik.
“For mig er det jo på en eller anden måde et andet sprog, fordi jeg bruger så meget tid på det. Jeg spiller jo næsten lige så meget som jeg taler.”
Hendes forældre ønskede, at hun skulle have kendskab til et instrument. Så de sendte hende på den lokale musikskole i Greve, hvor hun fik lov til at prøve forskellige træblæsere. Klarinetten var den eneste Katrin kunne få lyd ud af og dermed var valget gjort. “Det var seksårig logik” siger Katrin og smiler.
På musikskolen mødte Katrin jævnaldrende venner, som hun stadig ser i dag. Det var vigtigt at have hinanden, for det var ikke alle der forstod, det der med at bruge så meget tid på at øve på sit instrument. Så var der meget større forståelse blandt kammeraterne på Sankt Annæ Gymnasium, hvor alle havde et forhold til musikudfoldelse på en eller anden måde.
Brahms og Wagner
Noget af den musik Katrin især holder af og ynder at spille er Brahms´ værker for klarinet. Historien lyder at Brahms egentlig var stoppet med at komponere, men da han hørte klarinettisten Richard Mühlfeld spille, blev han så inspireret, at han efterfølgende skabte flere af de værker, der i dag regnes for hovedværker for klarinettister. Skrevet til Mühlfeld.
For Katrin er det især Brahms´ evne til at skabe stemninger med musikken der betager hende. Men netop stemningerne er også noget af det sværeste at få frem i musikken. Ifølge Katrin kan det være utrolig kompliceret at få det til at lyde godt og ikke kedeligt.
”Men hvis det spilles godt, står tiden en lille smule stille, på den helt gode måde.”
I marts 2022 spillede Katrin, sammen med Det Kongelige Kapel, med i Richard Wagners Valkyrien i Operaen i København, og hun fortæller hvordan hun følte sig forført af musikken: “Jeg ved ikke helt hvad det er. Det går bare sådan lige i hjertet nogle gange, når lyden bare fylder rummet.”
Katrin ved godt at det lyder diffust. Men måske er det netop det der er meningen med musikken; at det kan give et sprog til det, der ellers kan være svært at udtrykke. At musikken kan formidle nogle følelser, både bevidste og ubevidste og for hende kan fungere som et frirum, hvor hun ikke behøver at sætte ord på. Noget Katrin i øvrigt ikke føler hun generelt har svært ved. “Det skal bare være de rigtige mennesker” siger hun og ler. ”Men nogle gange kan man snakke for meget. Så er det federe bare at spille noget musik.”
Kort om Katrin Mathiesen
Katrin Raasthøj Mathiesen er født i 1997 og opvokset i Greve. Hun begyndte at spille klarinet som 7-årig på Greve Kommunale Musikskole. Hun har sidenhen taget en bachelor på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, været på udveksling på Conservatoire National Superieur de Musique et de Danse de Paris og studerer nu på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos John Kruse. Katrin har derudover spillet i både ind- og udland, så som: Det Kongelige Kapel, Danmarks Underholdningsorkester, Den Kongelige Livgardes Musikkorps og Malmø Symfoniorkester.
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris, skal bruges til indkøb af nye klarinetter, samt videreuddannelse ved undervisning i Paris, samt masterclass i Spanien.