Léonie Sonning Talentprismodtager 2022
“Hvis du for ti år siden havde spurgt mig hvad jeg ville have lavet i dag, tror jeg ikke jeg havde gættet på det her. Det skete bare”
For sopranen Johanna Maria Nylund har vejen til operascenen måske været lidt af en tilfældighed, men samtidig er det også som om hendes tidlige liv, alligevel har ledt op til en karriere med sang og drama.
Johanna har altid elsket at synge, selv ubevidst går hun ofte og nynner. Hun fortæller hvordan hun allerede tidligt optrådte med små selvskrevne sange for sine klassekammerater og hvordan det fik en lærer i anden klasse til at anbefale, at hun flyttede over i en klasse der lagde mere vægt på musik og sang.
Johanna beskriver sin familie som meget musikalsk og ekspressiv “efter finsk målestok”. Deres familiefester er fyldt med musik, hvor stort set alle i familien spiller og optræder. Op gennem sin barndom sang Johanna i kor, og som teenager kom hun med i et Heavy Metal band. Med et smil fortæller Johanna hvordan hun der lærte at synge højt og “skrige”, og at hun stadig nyder at synge heavy rock sange når hun går på karaokebar.
Musik ved et tilfælde
På trods af al musikken og sangen i barn- og ungdommen var det mere en hobby end et karrieremål for Johanna. Så da hun skulle vælge uddannelse, blev det noget ganske andet. Johanna søgte ind på studiet som engelsk oversætter. Men tilfældet ville noget andet.
Hendes daværende kæreste havde søgt ind på medicinstudiet i den østfinske by Kuopio, og de lavede en aftale om at følge hinanden, hvis en af dem ikke kom ind på deres studie. Som backupplan søgte Johanna derfor ind på musikpædagog-studiet i Kuopio.
Da svarene kom, var de ikke længere kærester, og hun var blevet optaget på begge studier. Hun endte med at vælge musikpædagog og det var under hendes uddannelse, at hun for alvor blev grebet af operaen, og det gik op for hende, at sangen kunne blive “et rigtigt job”.
Fra Kuopio gik turen videre til konservatoriet i København, hvor hun studerer i solistklassen. Sideløbende er hun i gang med en etårig uddannelse i på Operahögskolan i Stockholm, hvor hun blandt andet tager dramalektioner.
De store følelser
Nu hvor operaen er blevet et rigtigt job, kan Johanna godt se, hvordan trådene fra hendes liv alligevel samles, og hun kan mærke, hvordan hun kan trække på mange af de erfaringer, hun gjorde sig i sine yngre år. Eksempelvis har fortiden i heavy metalbandet været noget, der den dag i dag har hjulpet hende med at udtrykke sig og være mere scenevant. Det er noget med det drama og de store følelser der kendetegner både heavyrock og opera, forklarer hun.
Netop formidlingen af de store følelser er lige så vigtig del af operaen som selve sangen, for Johanna.
“Det er min overbevisning, at den overordnede oplevelse er så meget mere vigtig. Hvis det er for kontrolleret, hvis du er alt for fokuseret på det perfekte, ender du måske med ikke at kommunikere med dit publikum og give dem en oplevelse. Jeg går ikke til en koncert for at høre nogen synge smukke toner, jeg vil rent faktisk gerne føle noget”.
Kort om Johanna Maria Nylund
Født 1992 i Lappeenranta, Finland, nu bosat i København.
Johanna har en bachelor i musikpædagogik fra Savonia University of Applied Sciences i Finland og en kandidat fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Johanna har studeret ved Operahögskolan i Stockholms Konstnärliga Högskola og er i dag en del af solistklassen ved DKDM, hvor hun debuterer til november.
Johanna har tidligere været solist med Odense Symfoniorkester, Aarhus Sinfonietta og Vermont Filharmoniske Orkester, og så har hun sunget på Opera Hedeland og Copenhagen Operafestival.
Til september synger Joanna rollen som Pamina i Tryllefløjten i den Finske Nationalopera, men kan opleves allerede til december som solist i Faurés requiem med Århus Symfoniorkester i december.
Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond
Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris, skal bruges til studiebesøg hos sanglærere i blandt andet Skotland, Tyskland og Italien, en promotion CD og til fremtidige audition-rejser til operahuse.